Praca pochodzi z kolekcji Zygmunta Mycielskiego, kompozytora i przyjaciela Józefa Czapskiego, została ona ofiarowana mu osobiście przez artystę. Następnie wraz z korespondencją artystów trafiła do kolekcji prywatnej w Krakowie.

Prezentowane dzieło stanowi interesujący przykład wczesnej, mało znanej twórczości Józefa Czapskiego, pozostającego jeszcze wówczas pod silnym wpływem kapistów.

Pejzaż będący częstym tematem w malarstwie artysty odznacza się pewną dozą „przypadkowości” wyboru. Kompozycja zbudowana jest poprzez wertykalne narastanie planów, co wywołuje efekt perspektywy powietrznej, a kolorystyka została stworzona poprzez delikatną gamę tonacji, w szerokiej palecie brązów, subtelnie ożywianych elementami czerwieni, szarawego błękitu i ciemnych zieleni.

„Akwarelowy” charakter obrazu, delikatne, powtarzane pociągnięcia pędzla, wykazują bliski wpływ oddziaływania wzajemnego kolonii polskich artystów z Komitetu Paryskiego (tzw. kapistów).

[z ekspertyzy p. Adama Konopackiego, z 16 listopada 2021 r.]

005
Józef CZAPSKI (1896 Praga - 1993 Maisons-Laffitte)

Zabudowania

olej, płótno; 46 x 33 cm;
sygn. i dat. p. d.: JÓZEF CZAPSKI / 1929.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Praca pochodzi z kolekcji Zygmunta Mycielskiego, kompozytora i przyjaciela Józefa Czapskiego, została ona ofiarowana mu osobiście przez artystę. Następnie wraz z korespondencją artystów trafiła do kolekcji prywatnej w Krakowie.

Prezentowane dzieło stanowi interesujący przykład wczesnej, mało znanej twórczości Józefa Czapskiego, pozostającego jeszcze wówczas pod silnym wpływem kapistów.

Pejzaż będący częstym tematem w malarstwie artysty odznacza się pewną dozą „przypadkowości” wyboru. Kompozycja zbudowana jest poprzez wertykalne narastanie planów, co wywołuje efekt perspektywy powietrznej, a kolorystyka została stworzona poprzez delikatną gamę tonacji, w szerokiej palecie brązów, subtelnie ożywianych elementami czerwieni, szarawego błękitu i ciemnych zieleni.

„Akwarelowy” charakter obrazu, delikatne, powtarzane pociągnięcia pędzla, wykazują bliski wpływ oddziaływania wzajemnego kolonii polskich artystów z Komitetu Paryskiego (tzw. kapistów).

[z ekspertyzy p. Adama Konopackiego, z 16 listopada 2021 r.]