POCHODZENIE:
- dom aukcyjny William Doyle, Nowy Jork, maj 1998
- kolekcja prywatna, Nowy Jork

Prezentowana w katalogu praca utrzymana jest w konwencji dominującej w twórczości Moniuszki. Praca powstała w 1900 to szlachetna reprezentacja najlepszej tradycji malarskiej wypracowanej przez artystę. Scena powstała najpewniej pod wpływem inspirującego już wielokrotnie wcześniej artystę „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Z subtelną swobodą artysta oddał atmosferę szaleńczej zabawy, w której udział biorą nie tylko wiejskie dziewczęta, ale także żołnierze kawalerii polskiej z okresu napoleońskiego. Z dużą dbałością o detal kostiumologiczny i historyczny artysta odmalował wschodzące słońca na czapkach żołnierzy, będące oznakami gwardii samego cesarza. Analiza umundurowania wskazuje, iż na obrazie ujęto m.in. w mundurach z czerwonymi rabatami 1 Pułk Szwoleżerów-Lansjerów, żołnierze z żółtymi rabatami to 7 Pułk Szwoleżerów-Lansjerów wywodzący się z Legii Nadwiślańskiej, czyli rekrutów dostarczanych Napoleonowi przez Księstwo Warszawskie.

Syn wybitnego kompozytora, Stanisława. Od roku 1871 uczył się malarstwa w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona i Antoniego Kamińskiego, a także prywatnie u Gersona i Dziadulewicza. W roku 1878 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Malował sceny rodzajowe, historyczne, historyczno-rodzajowe i religijne. Jego dzieła wyróżniają się dobrą kompozycją, barwnością, wyczuciem nastroju i stylu epok historycznych. W 1879 na wystawie w warszawskiej Zachęcie, zwrócił uwagę krytyki obrazem "Pierwsze spotkanie Jadwigi z Jagiełłą". Wielokrotnie wystawiał w Zachęcie, w Salonie Krywulta, Salonie Ungra i Salonie Artystycznym, gdzie w roku 1905 odbyła się zbiorowa wystawa jego prac (około 50 obrazów). Wystawiał także w Krakowie, w Łodzi i w Kijowie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

50
Jan Czesław MONIUSZKO (1853-1908)

Zabawa w karczmie, 1900

olej/płótno, 97 x 169,5 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'I. C. Moniuszko | A.D. 1900'
na krośnie malarskim i odwrociu stemple: 'SKŁAD FARB I OBRAZÓW | | JULJANA BUROF | W WARSZAWIE NOWY ŚWIAT, 43'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
- dom aukcyjny William Doyle, Nowy Jork, maj 1998
- kolekcja prywatna, Nowy Jork

Prezentowana w katalogu praca utrzymana jest w konwencji dominującej w twórczości Moniuszki. Praca powstała w 1900 to szlachetna reprezentacja najlepszej tradycji malarskiej wypracowanej przez artystę. Scena powstała najpewniej pod wpływem inspirującego już wielokrotnie wcześniej artystę „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Z subtelną swobodą artysta oddał atmosferę szaleńczej zabawy, w której udział biorą nie tylko wiejskie dziewczęta, ale także żołnierze kawalerii polskiej z okresu napoleońskiego. Z dużą dbałością o detal kostiumologiczny i historyczny artysta odmalował wschodzące słońca na czapkach żołnierzy, będące oznakami gwardii samego cesarza. Analiza umundurowania wskazuje, iż na obrazie ujęto m.in. w mundurach z czerwonymi rabatami 1 Pułk Szwoleżerów-Lansjerów, żołnierze z żółtymi rabatami to 7 Pułk Szwoleżerów-Lansjerów wywodzący się z Legii Nadwiślańskiej, czyli rekrutów dostarczanych Napoleonowi przez Księstwo Warszawskie.

Syn wybitnego kompozytora, Stanisława. Od roku 1871 uczył się malarstwa w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona i Antoniego Kamińskiego, a także prywatnie u Gersona i Dziadulewicza. W roku 1878 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Malował sceny rodzajowe, historyczne, historyczno-rodzajowe i religijne. Jego dzieła wyróżniają się dobrą kompozycją, barwnością, wyczuciem nastroju i stylu epok historycznych. W 1879 na wystawie w warszawskiej Zachęcie, zwrócił uwagę krytyki obrazem "Pierwsze spotkanie Jadwigi z Jagiełłą". Wielokrotnie wystawiał w Zachęcie, w Salonie Krywulta, Salonie Ungra i Salonie Artystycznym, gdzie w roku 1905 odbyła się zbiorowa wystawa jego prac (około 50 obrazów). Wystawiał także w Krakowie, w Łodzi i w Kijowie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.