W projekcie zatytułowanym Rzeczywistość jest płaska Zbigniew Libera pokazuje wpływ obrazów kultury konsumpcyjnej na postrzeganie rzeczywistości i kreowanie jej mitów. W rysunkach z rowerami odtwarzał perspektywiczne deformacje i skróty widzenia z ujęć fotograficznych. Przedstawiając zdeformowane widzeniem kształty rowerów, obrazował pułapki i metody wizualnego łudzenia wyobrażeniami. Hasła na rysunkach wyraźnie odsyłają do opisanych przez Jeana Beaudrillarda procesów odrealniania rzeczywistości, w których obraz ulega precesji produkującej kolejne mutacje. Estetyka tych napisów nawiązuje do dynamiki konstruktywistycznej typografii i retoryki agitacyjnych haseł rzeczników „wzrokowej higieny” i nowego ładu społecznego.
Rysunki z serii reprodukowane m.in. w: Hotel Europejski. Kolekcja sztuki, H. E. S. A. Sp. z o. o., Warszawa 2018; Zbigniew Libera. Rzeczywistość jest płaska, Fundacja Profile, Warszawa 2010.
rysunek, ołówek, kredki kolorowe, papier
42 x 59 cm
sygn., dat. na odwrociu
oprawa: passe-partout, drewniana rama, szkło antyrefleksyjne
W projekcie zatytułowanym Rzeczywistość jest płaska Zbigniew Libera pokazuje wpływ obrazów kultury konsumpcyjnej na postrzeganie rzeczywistości i kreowanie jej mitów. W rysunkach z rowerami odtwarzał perspektywiczne deformacje i skróty widzenia z ujęć fotograficznych. Przedstawiając zdeformowane widzeniem kształty rowerów, obrazował pułapki i metody wizualnego łudzenia wyobrażeniami. Hasła na rysunkach wyraźnie odsyłają do opisanych przez Jeana Beaudrillarda procesów odrealniania rzeczywistości, w których obraz ulega precesji produkującej kolejne mutacje. Estetyka tych napisów nawiązuje do dynamiki konstruktywistycznej typografii i retoryki agitacyjnych haseł rzeczników „wzrokowej higieny” i nowego ładu społecznego.
Rysunki z serii reprodukowane m.in. w: Hotel Europejski. Kolekcja sztuki, H. E. S. A. Sp. z o. o., Warszawa 2018; Zbigniew Libera. Rzeczywistość jest płaska, Fundacja Profile, Warszawa 2010.