Fotografia powstała w ramach serii prac, w których artystka nawiązywała do XVIII-wiecznej wizji świata z Nowych Aten księdza Chmielowskiego. W tematy zaczerpnięte z wielowiekowego dzieła objaśniania świata wpisywała współczesne narracje, inscenizując przedstawienia grające na stereotypach, potocznych skojarzeniach, odniesieniach do dawnej i współczesnej sztuki. W eklektycznych mise-en-scène ogrywała skłonności współczesnej kultury do folkloryzacji, egzotyzacji, sentymentalizacji i demonizacji. Do retoryki postkolonialnych dyskursów nawiązywała w fotografii z parą ucharakteryzowaną na murzynów. Kontrowersje wokół zdjęcia spowodowały wycofanie w atmosferze skandalu wystawy artystki z krakowskiego Transfestiwalu w 2015.
Praca reprodukowana m.in. w: Irena Kalicka, red. B. Czubak, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, Fundacja Profile, Warszawa 2018.
2015
Odbitka lambda, papier
30 x 45 cm
sygn., dat., na naklejce na tylnym obramieniu: „Irena Kalicka 2015”
ed. 4/5
oprawa: drewniana rama, szkło
Fotografia powstała w ramach serii prac, w których artystka nawiązywała do XVIII-wiecznej wizji świata z Nowych Aten księdza Chmielowskiego. W tematy zaczerpnięte z wielowiekowego dzieła objaśniania świata wpisywała współczesne narracje, inscenizując przedstawienia grające na stereotypach, potocznych skojarzeniach, odniesieniach do dawnej i współczesnej sztuki. W eklektycznych mise-en-scène ogrywała skłonności współczesnej kultury do folkloryzacji, egzotyzacji, sentymentalizacji i demonizacji. Do retoryki postkolonialnych dyskursów nawiązywała w fotografii z parą ucharakteryzowaną na murzynów. Kontrowersje wokół zdjęcia spowodowały wycofanie w atmosferze skandalu wystawy artystki z krakowskiego Transfestiwalu w 2015.
Praca reprodukowana m.in. w: Irena Kalicka, red. B. Czubak, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, Fundacja Profile, Warszawa 2018.