Seria fotografii powstała podczas realizacji dokamerowego performensu, w którym artysta symulował poddawanie się masochistycznym zabiegom. Manipulując przy twarzy różnymi narzędziami (grzałką, szczypcami, młotkiem, łańcuchem, nożem, widelcem, gwoźdźmi) w inscenizowanych gestach udawał zadawanie sobie tortur. Te prześmiewcze realizacje dedykował „rzeźnikom sztuki” – performerom okaleczającym swoje ciała. Sposobem filmowania i fotografowania grymasów twarzy w „ciasnym kadrze” nawiązywał do fotograficznych serii Min Witkacego, o którym 10 lat wcześniej nakręcił film. Prace z tej serii zrealizowane w dialogu z tradycją fotograficznych eksperymentów Witkacego i w polemice ze „sztuką zadawania bólu” należą do najbardziej rozpoznawalnych dzieł Robakowskiego.

Fotografie z serii reprodukowane m.in. w: Józef Robakowski. Baczność! Wysokie napięcie! , Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2018; Negocjatorzy sztuki wobec rzeczywistości, red. B. Czubak, CSW Łaźnia, Gdańsk 2000; Istota idei. Józef Robakowski, red. M. Szymańska-Korejwo, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2012; Józef Robakowski. Przestrzeń energii kinetycznej, red. R. Kluszczyński, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1993; Józef Robakowski. Obrazy energetyczne, red. P. Krajewski, W. Kutlubasis-Krajewska, Wro Art Center, Wrocław 2007; Sztuka to potęga! (Przełamywanie fotografii), red. J. Robakowski, Łódź 2016; Józef Robakowski. Nearer-Farther, ed. B. Czubak, Mediolan 2017; Archiwa sztuki 2. Józef Robakowski. O Witkacym, red. B. Czubak, Fundacja Profile, Warszawa 2018.

32
Józef ROBAKOWSKI (ur. 1939)

Z serii Moje foto-wideomasochizmy

1989
odbitka barwna, papier
40 x 50 cm,
sygn., tyt., dat. na odwrociu: Powiększenie autorskie | J. Robakowski | J. Robakowski | z cyklu moje foto-videomasochizmy | 1989 r.
i stempel: Galeria Wymiany
vintage print
oprawa: drewniana rama, szkło

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Seria fotografii powstała podczas realizacji dokamerowego performensu, w którym artysta symulował poddawanie się masochistycznym zabiegom. Manipulując przy twarzy różnymi narzędziami (grzałką, szczypcami, młotkiem, łańcuchem, nożem, widelcem, gwoźdźmi) w inscenizowanych gestach udawał zadawanie sobie tortur. Te prześmiewcze realizacje dedykował „rzeźnikom sztuki” – performerom okaleczającym swoje ciała. Sposobem filmowania i fotografowania grymasów twarzy w „ciasnym kadrze” nawiązywał do fotograficznych serii Min Witkacego, o którym 10 lat wcześniej nakręcił film. Prace z tej serii zrealizowane w dialogu z tradycją fotograficznych eksperymentów Witkacego i w polemice ze „sztuką zadawania bólu” należą do najbardziej rozpoznawalnych dzieł Robakowskiego.

Fotografie z serii reprodukowane m.in. w: Józef Robakowski. Baczność! Wysokie napięcie! , Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2018; Negocjatorzy sztuki wobec rzeczywistości, red. B. Czubak, CSW Łaźnia, Gdańsk 2000; Istota idei. Józef Robakowski, red. M. Szymańska-Korejwo, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2012; Józef Robakowski. Przestrzeń energii kinetycznej, red. R. Kluszczyński, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1993; Józef Robakowski. Obrazy energetyczne, red. P. Krajewski, W. Kutlubasis-Krajewska, Wro Art Center, Wrocław 2007; Sztuka to potęga! (Przełamywanie fotografii), red. J. Robakowski, Łódź 2016; Józef Robakowski. Nearer-Farther, ed. B. Czubak, Mediolan 2017; Archiwa sztuki 2. Józef Robakowski. O Witkacym, red. B. Czubak, Fundacja Profile, Warszawa 2018.