Unikatowy przykład pracy powstałej w ramach serii Kąty energetyczne realizowanej w latach 1975 - 1992 i obejmującej malarstwo, rysunek, fotografie, wideo. Iluzja przestrzennej struktury obrazu jest efektem zastosowania różnych procesów technologicznych. Praca powstała poprzez wyklejenie taśmą na papierze fotograficznym dwóch linii tworzących kąt ostry, następnie naniesienie warstwy metalu za pomocą metody natryskowej, a w końcu ręczne przetarcie wierzchniej warstwy. W serii Kątów energetycznych artysta rozwijał swoją ideę komunikacji energetycznej, w której nośnikiem napięcia, energii są wyabstrahowane z rzeczywistości formy geometryczne. Dla Robakowskiego uruchamianie energetycznego potencjału sztuki stało się podstawowym warunkiem jej możliwości komunikacyjnych.
Prace z serii "Kąty energetyczne" reprodukowane m.in. w: Null-dimension, red. Jurgen Blum, wyd. Galerie New Space, Fulda 1988; Hotel Sztuki, red. Anna Brzezińska, wyd. Muzeum Historii Miasta Łodzi, Hotel Sztuki, Łódź 1991; Józef Robakowski. Vital-Video, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1993; Józef Robakowski: przestrzeń energii kinetycznej: fotografie-filmy-videoobiekty-obrazy-instalacje, red. Ryszard W. Kluszczyński, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 1994; Gest plastyczny w fotografii. Z kolekcji Dariusza i Krzysztofa Bieńkowskich, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2006; Czas zapamiętany. Mała Galeria 1977-2006, red. Marek Grygiel, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007Józef Robakowski. Obrazy pryncypialne. 1985-2001, wyd. Galeria OLIMPUS, Łódź 2011; Józef Robakowski, red. Tobi Maier, Michał Jachuła, wyd. Spector Books, Lipsk, MINI/Goethe Institut Curatorial Residencies Ludlow 38, 2011; Sztuka to potęga! Przełamywanie fotografii, red. Józef Robakowski, wyd. Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2016

20
Józef ROBAKOWSKI (ur. 1939)

Z serii Kąty energetyczne

1975-1982
Rysunek, papier fotograficzny, natryśnięty metal przecierany mechanicznie, papier, wym. 42,3 x 46,2 cm; w oprawie (drewniana rama, szkło)
Sygn. dat., tytuł, pieczątka "GALERIA WYMIANY" oraz dopisek "technika własna: foto-metal" na odwrocie

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Unikatowy przykład pracy powstałej w ramach serii Kąty energetyczne realizowanej w latach 1975 - 1992 i obejmującej malarstwo, rysunek, fotografie, wideo. Iluzja przestrzennej struktury obrazu jest efektem zastosowania różnych procesów technologicznych. Praca powstała poprzez wyklejenie taśmą na papierze fotograficznym dwóch linii tworzących kąt ostry, następnie naniesienie warstwy metalu za pomocą metody natryskowej, a w końcu ręczne przetarcie wierzchniej warstwy. W serii Kątów energetycznych artysta rozwijał swoją ideę komunikacji energetycznej, w której nośnikiem napięcia, energii są wyabstrahowane z rzeczywistości formy geometryczne. Dla Robakowskiego uruchamianie energetycznego potencjału sztuki stało się podstawowym warunkiem jej możliwości komunikacyjnych.
Prace z serii "Kąty energetyczne" reprodukowane m.in. w: Null-dimension, red. Jurgen Blum, wyd. Galerie New Space, Fulda 1988; Hotel Sztuki, red. Anna Brzezińska, wyd. Muzeum Historii Miasta Łodzi, Hotel Sztuki, Łódź 1991; Józef Robakowski. Vital-Video, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1993; Józef Robakowski: przestrzeń energii kinetycznej: fotografie-filmy-videoobiekty-obrazy-instalacje, red. Ryszard W. Kluszczyński, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 1994; Gest plastyczny w fotografii. Z kolekcji Dariusza i Krzysztofa Bieńkowskich, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2006; Czas zapamiętany. Mała Galeria 1977-2006, red. Marek Grygiel, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007Józef Robakowski. Obrazy pryncypialne. 1985-2001, wyd. Galeria OLIMPUS, Łódź 2011; Józef Robakowski, red. Tobi Maier, Michał Jachuła, wyd. Spector Books, Lipsk, MINI/Goethe Institut Curatorial Residencies Ludlow 38, 2011; Sztuka to potęga! Przełamywanie fotografii, red. Józef Robakowski, wyd. Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2016