Zrealizowany na początku lat 80. fotograficzny cykl pod tytułem Energia upadku zaliczany jest do czołowych prac artysty dążącego do rejestracji ciągłości czasu, a nie jego zatrzymania w nieruchomym kadrze. Kolejne wersje prac z tego cyklu przedstawiają autora siedzącego bokiem na krześle z uniesioną ręką, w której trzyma, a w kolejnych ujęciach upuszcza różne przedmioty. W 1981 roku artysta opublikował tekst Energia upadku odnoszący się do doświadczeń związanych z konceptualnym przełomem w sztuce i pojawieniem się nowych estetyk dekady lat 80. Za pomocą pojęcia upadku rozważał przemiany zachodzące w ówczesnej sztuce, rzeczywistości, ideologii.
Prace z serii reprodukowane m.in. w: PERMAFO 1901-1981, red. A. Markowska, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, Wrocław 2012; Dzikie pola. Historia wrocławskiej awangardy, red. D. Monkiewicz, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Warszawa 2015; Andrzej Lachowicz. Obserwacje i notacje, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2008.
1980
dwie odbitki żelatynowo-srebrowe, papier
17,8 x 18 cm każda
sygn., tyt., dat i dopisek, na odwrociu: ANDRZEJ LACHOWICZ | „ENERGIA UPADKU” | 1980 | Photocanvas | 110 x 110
vintage print
oprawa: passe-partout, drewniana rama, szkło
Zrealizowany na początku lat 80. fotograficzny cykl pod tytułem Energia upadku zaliczany jest do czołowych prac artysty dążącego do rejestracji ciągłości czasu, a nie jego zatrzymania w nieruchomym kadrze. Kolejne wersje prac z tego cyklu przedstawiają autora siedzącego bokiem na krześle z uniesioną ręką, w której trzyma, a w kolejnych ujęciach upuszcza różne przedmioty. W 1981 roku artysta opublikował tekst Energia upadku odnoszący się do doświadczeń związanych z konceptualnym przełomem w sztuce i pojawieniem się nowych estetyk dekady lat 80. Za pomocą pojęcia upadku rozważał przemiany zachodzące w ówczesnej sztuce, rzeczywistości, ideologii.
Prace z serii reprodukowane m.in. w: PERMAFO 1901-1981, red. A. Markowska, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, Wrocław 2012; Dzikie pola. Historia wrocławskiej awangardy, red. D. Monkiewicz, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Warszawa 2015; Andrzej Lachowicz. Obserwacje i notacje, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2008.