Axentowicz zasłynął przede wszystkim jako autor kobiecych portretów perfekcyjnie wykonywanych w technice pastelu. Malował wizerunki dam z arystokratycznych sfer, artystycznych kręgów i mieszczańskich salonów czerpiąc inspiracje z malarstwa J. Whistlera, J. Sargenta i G. Boldiniego ("Portret damy w czarnej sukni", 1906, Muzeum Narodowe w Poznaniu). Doskonałych wzorów dostarczało mu angielskie malarstwo portretowe, które poznał w czasie pobytu w Londynie na początku swej kariery artystycznej. Umiejętnie wykorzystując atrybuty kobiecości - suknie balowe, eleganckie kapelusze, kosztowną biżuterię i karnawałowe maski - nasycał swe obrazy subtelnym erotyzmem. Barwy jesieni, w jakich utrzymany jest oferowany obraz, pogłębiają liryczną ekspresję modelki.
Pastel, karton;
130,5 x 61 cm
Sygn. p.d. T.Axentowicz
Axentowicz zasłynął przede wszystkim jako autor kobiecych portretów perfekcyjnie wykonywanych w technice pastelu. Malował wizerunki dam z arystokratycznych sfer, artystycznych kręgów i mieszczańskich salonów czerpiąc inspiracje z malarstwa J. Whistlera, J. Sargenta i G. Boldiniego ("Portret damy w czarnej sukni", 1906, Muzeum Narodowe w Poznaniu). Doskonałych wzorów dostarczało mu angielskie malarstwo portretowe, które poznał w czasie pobytu w Londynie na początku swej kariery artystycznej. Umiejętnie wykorzystując atrybuty kobiecości - suknie balowe, eleganckie kapelusze, kosztowną biżuterię i karnawałowe maski - nasycał swe obrazy subtelnym erotyzmem. Barwy jesieni, w jakich utrzymany jest oferowany obraz, pogłębiają liryczną ekspresję modelki.