W twórczości Michała Feliksa Wygrzywalskiego dwie podróże odegrały kapitalną rolę. Pierwsza to Włochy. Artysta z zamiłowaniem malował zatokę neapolitańską oraz wyspę Capri. Druga to ta orientalna (odwiedził Egipt oraz Pustynię Libijską). Te podróżnicze doświadczenia wpłynęły na jego malarstwo. Pierwszym widocznym efektem było charakterystyczne południowe światło, które malarz z wirtuozerią wprowadzał na swoje płótna. Drugim dobór motywów - typowych dla Południa strojów i miejsc. Prezentowana praca jest dobrym tego przykładem. Choć widać tylko fragment otoczenia, można sobie wyobrazić, że scena rozgrywa się na Capri. Z dwóch kobiet jedna patrzy na widza. Jej gładkie ciało kontrastuje z chropowatą skałą. Choć przedstawione kobiety zdają się być ludźmi, wzrok leżącej nasuwa na myśl skojarzenia z zamiłowaniem artysty do przedstawiania nimf i syren. Ten świdrujący wzrok ma więc w sobie coś dwuznacznego.

Studiował w monachijskiej ASP w latach 1893 - 1898 oraz w Academie Julian w Paryżu. W 1908 roku osiadł we Lwowie. Naturalizm i silna ekspresja jego początkowych dzieł, w których przedstawiał pracę ludzką bądź wydarzenia o dużym ładunku dramatycznym, ustąpiły w późniejszym okresie realistycznym pejzażom włoskim i ukraińskim. Wygrzywalski był twórcą dekoracji lwowskiej Izby Przemysłowo - Handlowej. Projektował również witraże, tworzył scenografię i kostiumy teatralne.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

3
Feliks Michał WYGRZYWALSKI (1875 - 1944)

Z motywów Capryjskich, 1923 r.

olej/płótno, 78 x 96,5 cm
sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'F.M. Wygrzywalski | z motywów Capryjskich 1923'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W twórczości Michała Feliksa Wygrzywalskiego dwie podróże odegrały kapitalną rolę. Pierwsza to Włochy. Artysta z zamiłowaniem malował zatokę neapolitańską oraz wyspę Capri. Druga to ta orientalna (odwiedził Egipt oraz Pustynię Libijską). Te podróżnicze doświadczenia wpłynęły na jego malarstwo. Pierwszym widocznym efektem było charakterystyczne południowe światło, które malarz z wirtuozerią wprowadzał na swoje płótna. Drugim dobór motywów - typowych dla Południa strojów i miejsc. Prezentowana praca jest dobrym tego przykładem. Choć widać tylko fragment otoczenia, można sobie wyobrazić, że scena rozgrywa się na Capri. Z dwóch kobiet jedna patrzy na widza. Jej gładkie ciało kontrastuje z chropowatą skałą. Choć przedstawione kobiety zdają się być ludźmi, wzrok leżącej nasuwa na myśl skojarzenia z zamiłowaniem artysty do przedstawiania nimf i syren. Ten świdrujący wzrok ma więc w sobie coś dwuznacznego.

Studiował w monachijskiej ASP w latach 1893 - 1898 oraz w Academie Julian w Paryżu. W 1908 roku osiadł we Lwowie. Naturalizm i silna ekspresja jego początkowych dzieł, w których przedstawiał pracę ludzką bądź wydarzenia o dużym ładunku dramatycznym, ustąpiły w późniejszym okresie realistycznym pejzażom włoskim i ukraińskim. Wygrzywalski był twórcą dekoracji lwowskiej Izby Przemysłowo - Handlowej. Projektował również witraże, tworzył scenografię i kostiumy teatralne.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.