Urodzony w 1954 r. w Krakowie. Rzeźbiarz i rysownik. Ukończył krakowską ASP. Mieszka i pracuje w Krakowie. W latach 1980-1983 tworzył sytuacje przestrzenne pt. Miejsce rysunkowe. Od lat osiemdziesiątych w rzeźbach robionych z prostych materiałów jak drewno, wosk, gips, elementarnymi czynnościami rzeźbiarskimi układania, opierania, zestawiania elementów analizuje relacje zachodzące pomiędzy ciałem a przestrzenią. Drogi tworzy z fragmentów, na stosach ustawia rysunki, inne elementy opiera o ścianę. Utwory te nie zespolone w trwałą całość, podatne są na upadek, rozpad. W ostatnich latach w rzeźbach, których formy ogarniają próżne wnętrza, zaznacza się przeciwny problem: nieobecności i pustki. Nieustanną, równoległa praktyką Marka Chlandy jest rysowanie. Rysunki, często poprzedzają zagadnienia podejmowane w rzeźbie. Od 1974 roku, zrealizował ponad 30 serii rysunkowych: Droga Krzyżowa, 1979-2000; Gammel Kongevej, 1981; Ostatnia Wieczerza, 1982; Apocalypsis cum figuris, 1991; Kodeks Jerozolimski, 1993. W nowszych seriach Kodeks Nadwiślański, 2001-2002; Pamiętniki Boga, Zaświaty, Pudełka nagrobne, 2003-2004 rysunki i obiekty wypełniane są formami abstrakcyjnymi i fragmentami natury. W ostatnich latach realizował kilka cykli malarskich, m. in. Beatyfikacje, 2006-2007, Uzdrowisko, 2011-2012.

89
Marek CHLANDA (ur. 1954, Kraków)

z cyklu UZDROWISKO, 2011-2013

akryl, papier, 54,7 x 50,7 cm,
sygn. na odwrocie: Marek Chlanda "UZDROWISKO" 2011-2013


Estymacja: 4000-4500 zł

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Urodzony w 1954 r. w Krakowie. Rzeźbiarz i rysownik. Ukończył krakowską ASP. Mieszka i pracuje w Krakowie. W latach 1980-1983 tworzył sytuacje przestrzenne pt. Miejsce rysunkowe. Od lat osiemdziesiątych w rzeźbach robionych z prostych materiałów jak drewno, wosk, gips, elementarnymi czynnościami rzeźbiarskimi układania, opierania, zestawiania elementów analizuje relacje zachodzące pomiędzy ciałem a przestrzenią. Drogi tworzy z fragmentów, na stosach ustawia rysunki, inne elementy opiera o ścianę. Utwory te nie zespolone w trwałą całość, podatne są na upadek, rozpad. W ostatnich latach w rzeźbach, których formy ogarniają próżne wnętrza, zaznacza się przeciwny problem: nieobecności i pustki. Nieustanną, równoległa praktyką Marka Chlandy jest rysowanie. Rysunki, często poprzedzają zagadnienia podejmowane w rzeźbie. Od 1974 roku, zrealizował ponad 30 serii rysunkowych: Droga Krzyżowa, 1979-2000; Gammel Kongevej, 1981; Ostatnia Wieczerza, 1982; Apocalypsis cum figuris, 1991; Kodeks Jerozolimski, 1993. W nowszych seriach Kodeks Nadwiślański, 2001-2002; Pamiętniki Boga, Zaświaty, Pudełka nagrobne, 2003-2004 rysunki i obiekty wypełniane są formami abstrakcyjnymi i fragmentami natury. W ostatnich latach realizował kilka cykli malarskich, m. in. Beatyfikacje, 2006-2007, Uzdrowisko, 2011-2012.