POCHODZENIE: kolekcja rodziny artysty; kolekcja prywatna, Warszawa
Kajetan Sosnowski (1913 – 1987) Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych w 1939 roku pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego. Związany z Grupą 55, założoną wraz z Marianem Boguszem i Zbigniewem Dłubakiem, z którymi uczestniczył we wszystkich wystawach grupy, m.in. w założonej przez nich Galerii Krzywe Koło. Od 1955 roku zaczął tworzyć obrazy o wyraźnych odniesieniach figuratywnych i przedmiotowych. Prace te, które nawiązywały do koncepcji sztuki metaforycznej sformułowanej w Grupie 55, charakteryzowała wieloznaczność niedookreślonych form. Poprzez późniejsze fascynacje kształtami abstrakcyjnymi, artysta całkowicie odrzucił wartości emocjonalne aby skupić się na materialnych cechach kompozycji, podkreślając przede wszystkim proces redukcji barwy. Jednocześnie tworzył eksperymentalne obrazy o mgielnych efektach i świetlistej kolorystyce, m.in. Erotyki. Dalsze poszukiwania, studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami z serii: Poliptyki, Obrazy chemiczne – Metalepsis. Zupełnie nowym doświadczeniem w jego twórczości były obrazy szyte – Katalipomena – monochromatyczne kompozycje z pozszywanych kawałków surowego płótna, w których autor akcentował związek sztuki z naturą starając się przy tym zwrócić uwagę na zagrożenia cywilizacyjne.
Len i bawełna to bezpośrednie produkty przemiany materii zachodzącej w roślinie, jej wymiany między Ziemią a Słońcem, przy której powstaje tlen, tak niezbędny dla naszej egzystencji. Kajetan Sosnowski
technika własna, obraz szyty, barwiona bawełna, 80 x 80 cm,
sygnowany i datowany na blejtramie: KAJETAN SOSNOWSKI, 1982
POCHODZENIE: kolekcja rodziny artysty; kolekcja prywatna, Warszawa
Kajetan Sosnowski (1913 – 1987) Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych w 1939 roku pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego. Związany z Grupą 55, założoną wraz z Marianem Boguszem i Zbigniewem Dłubakiem, z którymi uczestniczył we wszystkich wystawach grupy, m.in. w założonej przez nich Galerii Krzywe Koło. Od 1955 roku zaczął tworzyć obrazy o wyraźnych odniesieniach figuratywnych i przedmiotowych. Prace te, które nawiązywały do koncepcji sztuki metaforycznej sformułowanej w Grupie 55, charakteryzowała wieloznaczność niedookreślonych form. Poprzez późniejsze fascynacje kształtami abstrakcyjnymi, artysta całkowicie odrzucił wartości emocjonalne aby skupić się na materialnych cechach kompozycji, podkreślając przede wszystkim proces redukcji barwy. Jednocześnie tworzył eksperymentalne obrazy o mgielnych efektach i świetlistej kolorystyce, m.in. Erotyki. Dalsze poszukiwania, studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami z serii: Poliptyki, Obrazy chemiczne – Metalepsis. Zupełnie nowym doświadczeniem w jego twórczości były obrazy szyte – Katalipomena – monochromatyczne kompozycje z pozszywanych kawałków surowego płótna, w których autor akcentował związek sztuki z naturą starając się przy tym zwrócić uwagę na zagrożenia cywilizacyjne.
Len i bawełna to bezpośrednie produkty przemiany materii zachodzącej w roślinie, jej wymiany między Ziemią a Słońcem, przy której powstaje tlen, tak niezbędny dla naszej egzystencji. Kajetan Sosnowski