Pod koniec lat 80. w dziełach Barbary Falender pojawiają się nowe, tym razem kruche materiały: porcelit i porcelana. Z nich powstają "Strefy" (1989-1995), postacie ukazujące się spod porwanych zwojów cienkiego tworzywa w fascynującym, choć unikającym dosłowności, splątanym układzie orgii. Paweł Leszkowicz, w tekście poświęconym wątkom homo-erotycznym w rzeźbie Barbary Falender pisał: "(...) Eksploracja męskości i erotyzmu w rzeźbie, aczkolwiek najbardziej przełomowa obyczajowo w Narcyzie i Ganimedesie, a brutalna w popiersiu On, nie zamyka tego wątku w twórczości Barbary Falender. Nagi mężczyzna, w objęciu kobiety występuje w Drzewie życia (1980/81), do którego również pozował Krzysztof Jung, podobnie jak do rzeźb z cyklu Strefy (1989-1995),
gdzie delikatna porcelanowa powierzchnia ukrywa i odsłania ciała trzech postaci splecionych w orgiastycznym akcie miłosnym. Również w takim wymiarze rewolucja seksualna może zostać odnaleziona w sztuce rzeźbiarki." (Paweł Leszkowicz, Akt męski. Inna historia erotyzmu Barbary Falender, "Obieg", 2007)

8
Barbara FALENDER (ur. 1947, Wrocław)

Z cyklu “Strefy, 1989 r.

porcelit malowany, rysowany, 22 x 40 x 32 cm
sygnowana z tyłu: `FALENDER`

LITERATURA:
- Jola Gola, Barbara Falender, katalog wystawy, Muzeum Warmii i Mazur,
Olsztyn 1997, s. 102, poz. 68

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pod koniec lat 80. w dziełach Barbary Falender pojawiają się nowe, tym razem kruche materiały: porcelit i porcelana. Z nich powstają "Strefy" (1989-1995), postacie ukazujące się spod porwanych zwojów cienkiego tworzywa w fascynującym, choć unikającym dosłowności, splątanym układzie orgii. Paweł Leszkowicz, w tekście poświęconym wątkom homo-erotycznym w rzeźbie Barbary Falender pisał: "(...) Eksploracja męskości i erotyzmu w rzeźbie, aczkolwiek najbardziej przełomowa obyczajowo w Narcyzie i Ganimedesie, a brutalna w popiersiu On, nie zamyka tego wątku w twórczości Barbary Falender. Nagi mężczyzna, w objęciu kobiety występuje w Drzewie życia (1980/81), do którego również pozował Krzysztof Jung, podobnie jak do rzeźb z cyklu Strefy (1989-1995),
gdzie delikatna porcelanowa powierzchnia ukrywa i odsłania ciała trzech postaci splecionych w orgiastycznym akcie miłosnym. Również w takim wymiarze rewolucja seksualna może zostać odnaleziona w sztuce rzeźbiarki." (Paweł Leszkowicz, Akt męski. Inna historia erotyzmu Barbary Falender, "Obieg", 2007)