Akcję "Multipart" (Mulitiplikacja + partycypacja) zainicjował Tadeusz Kantor 22 lutego 1970 roku w Galerii Foksal wystawą jednakowych, pomalowanych na biało obrazów z przytwierdzonym do każdego z nich parasolem. Obrazy zostały sprzedane (po cenie kosztów wykonania) indywidualnym nabywcom, którzy zgodzili się na spełnienie warunków określonych kontraktem. Warunki te dotyczą sposobu postępowania z zakupionym obrazem. Nabywca miał prawo robić z obrazem niemal wszystko - z wyjątkiem namalowania "obrazu". Mógł więc: "zapisywać, gryzmolić, drapać... pisać obelgi, pochwały, wyznania... rachunki, telefony, adresy, anonimy... mógł obraz powalać, podziurawić, ukraść, splagiatować, spekulować itp." (fragmenty "Kontraktu"). Akcja "Multipart" zakończyła się wystawą kolekcjonerów 22 lutego 1971 roku. [...] Pierwszy etap "Multipartu" miał jedynie na celu poddanie w wątpliwość unikalnej wartości obrazu przez zastosowanie multiplikacji. W wyniku partycypacji obraz, z kolei, uzyskał cechy unikalności. Nastąpiło to już jednak po fakcie, kiedy stał się on obiektem zbioru kolekcjonera, który (a nie autor) przejmował na siebie odpowiedzialność za ten walor unikalności obrazu.
z kat. Tadeusz Kantor. Multipart, Galeria Foksal PSP, Warszawa 1971

16
Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Z CYKLU MULTIPART - EGZEMPLARZ NR 12, 1970

olej, płótno, asamblaż
120 x 110 cm
Na odwrocie na krośnie kopia nalepki: GALERIA FOKSAL PSP | Warszawa 1, ul. Foksal 1/4 | AUTOR Tadeusz Kantor | Tytuł Multipart | WYSTAWA 40 egz. multipartów | DATA luty 1970
Na odwrocie na płótnie naklejona kopia umowy między autorem pracy a nabywcą oraz kopia warunków tejże umowy.
Oryginały w/w dokumentów w załączeniu.
Obraz po konserwacji; usunięto efekty interwencji nabywcy przywracając stan pierwotny, wymianiono podobrazie.

Obraz pochodzi z kolekcji pierwszego nabywcy, który kupił go bezpośrednio od T. Kantora na pierwszej wystawie Multipartu.

Obraz wystawiany i opisany:
- Multipart, Galeria Foksal, Warszawa 1970;
- Multipart, Galeria Foksal, Warszawa 1971.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Akcję "Multipart" (Mulitiplikacja + partycypacja) zainicjował Tadeusz Kantor 22 lutego 1970 roku w Galerii Foksal wystawą jednakowych, pomalowanych na biało obrazów z przytwierdzonym do każdego z nich parasolem. Obrazy zostały sprzedane (po cenie kosztów wykonania) indywidualnym nabywcom, którzy zgodzili się na spełnienie warunków określonych kontraktem. Warunki te dotyczą sposobu postępowania z zakupionym obrazem. Nabywca miał prawo robić z obrazem niemal wszystko - z wyjątkiem namalowania "obrazu". Mógł więc: "zapisywać, gryzmolić, drapać... pisać obelgi, pochwały, wyznania... rachunki, telefony, adresy, anonimy... mógł obraz powalać, podziurawić, ukraść, splagiatować, spekulować itp." (fragmenty "Kontraktu"). Akcja "Multipart" zakończyła się wystawą kolekcjonerów 22 lutego 1971 roku. [...] Pierwszy etap "Multipartu" miał jedynie na celu poddanie w wątpliwość unikalnej wartości obrazu przez zastosowanie multiplikacji. W wyniku partycypacji obraz, z kolei, uzyskał cechy unikalności. Nastąpiło to już jednak po fakcie, kiedy stał się on obiektem zbioru kolekcjonera, który (a nie autor) przejmował na siebie odpowiedzialność za ten walor unikalności obrazu.
z kat. Tadeusz Kantor. Multipart, Galeria Foksal PSP, Warszawa 1971