Prezentowana praca z cyklu „Lekcje angielskiego” z 2006 roku zbiega się z momentem, kiedy Basia Bańda kończy Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu. Kompozycja zdradza pewne charakterystyczne dla Bańdy cechy zarówno te stylistyczne, jak i formalne, które artystka będzie konsekwentnie kontynuować i rozwijać przez całą swoją późniejszą twórczość. Akwarela przedstawia efemeryczną, kobiecą sylwetkę, której z prawej strony, jakby cień, towarzyszy postać zwierzęca, przypominająca niedźwiedzia. Całość utrzymana jest w znamiennej dla artystki palecie barwnej i wydaje się być namalowana niezwykle lekko i umownie, wręcz nonszalancko. Twórczość Basi Bańdy oscyluje wokół tematyki związanej z problematyką ciała, seksualnością oraz intymnością. Prace artystki utrzymane w charakterystycznej kolorystycznej gamie jasnych pasteli z dominantą odcieni różu, czerwieni oraz bieli przywodzą na myśl skojarzenia z pojęciami związanymi z kobiecością, cielesnością czy wystrojem dziecięcego pokoju. W rozważaniach na temat twórczości Bańdy warto podkreślić pewien wybrzmiewający w jej pracach dysonans. Artystka zestawia bowiem wspomniany bajeczny, wręcz „cukierkowy”, nastrój z brutalnymi, nasyconymi erotyzmem scenami, wynurzającymi się jakby z jej podświadomości. Teksty, które częstokroć pojawiają się w pracach Bańdy, zwykle nieporadne, przypominające dziecięce pismo, pomijające wręcz zasady ortografii stanowią ważny element kompozycyjny. Są swojego rodzaju intymnym dziennikiem skrzętnie prowadzonym przez artystkę. Z tych pozoru kokieteryjnych, ocierających się o estetykę kiczu kompozycji Basia Bańda jawi się jako wnikliwa obserwatorka popkulturowej symboliki oraz, a co ważniejsze, jako czołowa reprezentantka polskiej sztuki feministycznej.

Przez rok studiowała na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. W 2006 skończyła ASP w Poznaniu. Po studiach wróciła do rodzinnego miasta. Popularność zaczęła zdobywać jeszcze na studiach. Krytycy dostrzegli ją na targach sztuki "Art Poznań 2005". Doczekała się kilku indywidualnych wystaw, m.in. w krakowskiej galerii Zderzak. Obok uznanych już za klasyków polskich artystów reprezentowała nasz kraj w 2005 w Berlinie na targach Art Forum. W 2006 jej prace obecne były na zbiorowej wystawie na festiwalu młodej kultury i sztuki "Terra Polska" w Monachium. Od grudnia 2006 do lutego 2007 można było oglądać obrazy Basi Bańdy pośród 60 najbardziej znanych polskich malarzy w warszawskiej Zachęcie na wystawie "Malarstwo polskie XXI w."

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

22
Basia BAŃDA (ur. 1980)

Z cyklu: "Lekcje angielskiego", 2006

akwarela/papier, 21 x 29 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowana praca z cyklu „Lekcje angielskiego” z 2006 roku zbiega się z momentem, kiedy Basia Bańda kończy Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu. Kompozycja zdradza pewne charakterystyczne dla Bańdy cechy zarówno te stylistyczne, jak i formalne, które artystka będzie konsekwentnie kontynuować i rozwijać przez całą swoją późniejszą twórczość. Akwarela przedstawia efemeryczną, kobiecą sylwetkę, której z prawej strony, jakby cień, towarzyszy postać zwierzęca, przypominająca niedźwiedzia. Całość utrzymana jest w znamiennej dla artystki palecie barwnej i wydaje się być namalowana niezwykle lekko i umownie, wręcz nonszalancko. Twórczość Basi Bańdy oscyluje wokół tematyki związanej z problematyką ciała, seksualnością oraz intymnością. Prace artystki utrzymane w charakterystycznej kolorystycznej gamie jasnych pasteli z dominantą odcieni różu, czerwieni oraz bieli przywodzą na myśl skojarzenia z pojęciami związanymi z kobiecością, cielesnością czy wystrojem dziecięcego pokoju. W rozważaniach na temat twórczości Bańdy warto podkreślić pewien wybrzmiewający w jej pracach dysonans. Artystka zestawia bowiem wspomniany bajeczny, wręcz „cukierkowy”, nastrój z brutalnymi, nasyconymi erotyzmem scenami, wynurzającymi się jakby z jej podświadomości. Teksty, które częstokroć pojawiają się w pracach Bańdy, zwykle nieporadne, przypominające dziecięce pismo, pomijające wręcz zasady ortografii stanowią ważny element kompozycyjny. Są swojego rodzaju intymnym dziennikiem skrzętnie prowadzonym przez artystkę. Z tych pozoru kokieteryjnych, ocierających się o estetykę kiczu kompozycji Basia Bańda jawi się jako wnikliwa obserwatorka popkulturowej symboliki oraz, a co ważniejsze, jako czołowa reprezentantka polskiej sztuki feministycznej.

Przez rok studiowała na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. W 2006 skończyła ASP w Poznaniu. Po studiach wróciła do rodzinnego miasta. Popularność zaczęła zdobywać jeszcze na studiach. Krytycy dostrzegli ją na targach sztuki "Art Poznań 2005". Doczekała się kilku indywidualnych wystaw, m.in. w krakowskiej galerii Zderzak. Obok uznanych już za klasyków polskich artystów reprezentowała nasz kraj w 2005 w Berlinie na targach Art Forum. W 2006 jej prace obecne były na zbiorowej wystawie na festiwalu młodej kultury i sztuki "Terra Polska" w Monachium. Od grudnia 2006 do lutego 2007 można było oglądać obrazy Basi Bańdy pośród 60 najbardziej znanych polskich malarzy w warszawskiej Zachęcie na wystawie "Malarstwo polskie XXI w."

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.