Artysta uprawia malarstwo, grafikę warsztatową i projektowanie graficzne. Jest autorem wielu plakatów. Myślenie charakterystyczne dla sztuki plakatu, oparte o skrót wizualny, stosuje w innych dziedzinach swojej twórczości. Jak sam tłumaczy: „Plakat jest »perłą w koronie« w sztuce projektowania graficznego. [...] Plakat to szczególnego rodzaju obraz – konglomerat treści i formy, synteza kultury czasów, w których powstał” (S. Wieczorek, Wyobraźnia, konstrukcja, metafora, Warszawa 2013, s. 38). Cykl „Katedr”, do którego należy prezentowana praca, jest abstrakcyjny, a przedstawienia tytułowych budowli umowne. Jednak w kulturze europejskiej kąt ostry przy monumentalizacji formy oraz symetrii kompozycji może wywołać skojarzenia z gotycką architekturą sakralną bez sugerowania treści tytułem. Jak słusznie zauważa artysta „wszystko jest znakiem”. I w tym przypadku do sugestywnego znaku została sprowadzona architektura katedry.

„Pracę nad obrazem, rzeźbą czy rysunkiem nazywam twórczością i składa się na nią wszystko, co jest ze mną związane. Inteligencja, czyli rozum, wyobraźnia, czyli talent, i intuicja, czyli coś czego nie umiem nazwać. Tak mi się wydaje. Z definicji wynika, że intuicja jest jedynym wartościowym sposobem poznania, rozumiana jako niewyobrażalny w języku akt bezpośredniego, ale zmysłowego obcowania z przedmiotem pozwalającym na przeżycie jego konkretnej, niepowtarzalnej natury. Genialny i wielki polski malarz (tak, malarz) Henryk Tomaszewski tworzył plakaty, które nie zawierały nic, a mówiły wszystko. Nauczał swoich studentów mówić mało, ale trafnie”.

Stanisław Wieczorek ([w:] S. Wieczorek, Wszystko jest znakiem, ja jestem znakiem, Warszawa 2020, s. nlb.)

28
Stanisław WIECZOREK (ur. 1943)

Z CYKLU: KATEDRY, 2011 r.

serigrafia/papier, 100 x 70 cm
sygnowana, datowana i opisana oł.l.d.: Z cyklu „Katedry”„Missa Solemnis”, serigrafie inspirowane muzyką Stanisława Moryty “Missa Solemnis””, 2/25, p.d.: Stanisław Wieczorek, 2011

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Artysta uprawia malarstwo, grafikę warsztatową i projektowanie graficzne. Jest autorem wielu plakatów. Myślenie charakterystyczne dla sztuki plakatu, oparte o skrót wizualny, stosuje w innych dziedzinach swojej twórczości. Jak sam tłumaczy: „Plakat jest »perłą w koronie« w sztuce projektowania graficznego. [...] Plakat to szczególnego rodzaju obraz – konglomerat treści i formy, synteza kultury czasów, w których powstał” (S. Wieczorek, Wyobraźnia, konstrukcja, metafora, Warszawa 2013, s. 38). Cykl „Katedr”, do którego należy prezentowana praca, jest abstrakcyjny, a przedstawienia tytułowych budowli umowne. Jednak w kulturze europejskiej kąt ostry przy monumentalizacji formy oraz symetrii kompozycji może wywołać skojarzenia z gotycką architekturą sakralną bez sugerowania treści tytułem. Jak słusznie zauważa artysta „wszystko jest znakiem”. I w tym przypadku do sugestywnego znaku została sprowadzona architektura katedry.

„Pracę nad obrazem, rzeźbą czy rysunkiem nazywam twórczością i składa się na nią wszystko, co jest ze mną związane. Inteligencja, czyli rozum, wyobraźnia, czyli talent, i intuicja, czyli coś czego nie umiem nazwać. Tak mi się wydaje. Z definicji wynika, że intuicja jest jedynym wartościowym sposobem poznania, rozumiana jako niewyobrażalny w języku akt bezpośredniego, ale zmysłowego obcowania z przedmiotem pozwalającym na przeżycie jego konkretnej, niepowtarzalnej natury. Genialny i wielki polski malarz (tak, malarz) Henryk Tomaszewski tworzył plakaty, które nie zawierały nic, a mówiły wszystko. Nauczał swoich studentów mówić mało, ale trafnie”.

Stanisław Wieczorek ([w:] S. Wieczorek, Wszystko jest znakiem, ja jestem znakiem, Warszawa 2020, s. nlb.)