Cykl "Genderqueer" to projekt nawiązujący do zagadnień przewijających się w dyskursie genderowym i queerowym. Dotyczy płci, ciała, seksualności i tożsamości. Obrazy ukazują portrety, na podstawie których ciężko określić płeć sportretowanej osoby według powszechnie przyjętych norm, co w efekcie może wzbudzać w odbiorcy niepokój, dyskomfort, dysonans poznawczy. Widz zostaje złapany w pułapkę własnych schematów myślowych i kategoryzacji. Schematy, o których mowa, artyści określają jako "teatr, na którego scenie nieustannie odbywają się - czasami lepsze, a czasami gorsze - przedstawienia z różnymi typami ludzi w rolach głównych. To zachowania rytualne i anarchistyczne, gesty rewolucyjne i zachowawcze. Praktyki dyskursywne stwarzają przestrzeń wzajemnie przenikających się znaczeń, które zapobiegają jednak przekroczeniu określonego repertuaru ról. Zasoby, z których czerpią "aktorzy", mają charakter społeczny i ustalony. (...) Genderqueer odnosi się do problemu związanego z tożsamością człowieka, zarówno tą kulturową, jak i seksualną. Oczywiście jest to zagadnienie złożone, odnoszące się do ogólnego dyskursu wyznaczanego przez teorię queer. Jego użycie przez nas w tym projekcie odnosi się do próby dyskusji nad sposobami konstruowania `człowieka`, tworzeniem jego osobowości, tożsamości, wytwarzania jednostki w społeczeństwie i - słowami Michela Foucaulta - ujarzmiania. Chcieliśmy z jednej strony przedstawić ową `trzecią płeć`, której oczywiście w żaden sposób nie można i nie należy kategoryzować, posiada ona bowiem przeróżne, złożone i niejednoznaczne sposoby manifestowania, a z drugiej strony chcieliśmy zmusić widza do tego, aby sam wpadł w pułapkę własnych ograniczeń".

Lidia Krawczyk jest absolwentką Instytutu Sztuk Audiowizualnych (1999-2004) oraz Podyplomowych Studiów Gender (2003-2004) na Uniwersytecie Jagiellońskim. Medioznawca, krytyk kultury, fotografka. Zajmuje się krytyką feministyczną oraz sztuką współczesną. Jest współautorką internetowego czasopisma naukowego "uniGENDER", redaguje także teksty.bunkier.com.pl. Wojtek Kubiak jest absolwentem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1999-2004, dyplom z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Adama Wsiołkowskiego), gdzie od 2003 jest asystentem. W 2004 roku otrzymał Grand Prix w drugiej edycji Triennale Młodego Malarstwa im. Mariana Michalika w Częstochowie. Laureat Stypendium Ministra Kultury (1999, 2003/2004), Stypendium Prezydenta Miasta Krakowa (2005), Stypendium Grazelli (2007) oraz Stypendium Młoda Polska (2008). Był nominowany do VII Konkursu im. Eugeniusza Gepperta i nagrody "Arteonu" (2005). W duecie pracują od 2004 roku. Ich realizacje to głównie obrazy, instalacje, fotografie i wideo, w których poruszają zagadnienia płci, seksualności, społecznych struktur władzy oraz hegemonii.

9
Lidia (ur. 1979), KUBIAK Wojtek (ur. 1978) KRAWCZYK

Z cyklu Gednerqueer, Ł., 2008 r.

olej/płótno, 195 x 195 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `© KRAWCZYK KUBIAK | LIDIA KRAWCZYK | WOJTEK KUBIAK | Ł. z cyklu GENDERQUEER | olej/płótno 195 x 195 cm | 2008`

WYSTAWIANY:
- "Genderqueer", wystawa indywidualna, Galeria Platan, Budapeszt, Węgry, 8 września - 9 listopada 2011
- "Sommerreise-Winterreise", wystawa zbiorowa, Bestregarts, Frankfurtnad Menem, Niemcy, 2010
- "5 JahreBestregartsJubilaumsausstellung", wystawa zbiorowa, Bestregarts, Frankfurtnad Menem, Niemcy, 2010
- "JungePolnisheKunst", wystawa indywidualna, Bestregarts, Frankfurt nad Menem, Niemcy, 13 listopada 2009 - 15 stycznia 2010
- "50 lat Galerii Bielskiej BWA", wystawa zbiorowa, Biuro Wystaw Artystycznych, Bielsko Biała, 2010
- "Becoming", wystawa indywidualna, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 5 lutego - 8 marca 2009
- "Becoming", wystawa indywidualna, Bunkier Sztuki, Kraków, 27 września-26 października 2008
- "Genderqueer (underconstruction)", wystawa indywidualna, Otwarta Pracownia, Kraków, 25 kwietnia - 14 maja 2008
- "Art Summer Show", wystawa zbiorowa, Bestregarts, Frankfurt nad Menem, Niemcy, 2008

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Cykl "Genderqueer" to projekt nawiązujący do zagadnień przewijających się w dyskursie genderowym i queerowym. Dotyczy płci, ciała, seksualności i tożsamości. Obrazy ukazują portrety, na podstawie których ciężko określić płeć sportretowanej osoby według powszechnie przyjętych norm, co w efekcie może wzbudzać w odbiorcy niepokój, dyskomfort, dysonans poznawczy. Widz zostaje złapany w pułapkę własnych schematów myślowych i kategoryzacji. Schematy, o których mowa, artyści określają jako "teatr, na którego scenie nieustannie odbywają się - czasami lepsze, a czasami gorsze - przedstawienia z różnymi typami ludzi w rolach głównych. To zachowania rytualne i anarchistyczne, gesty rewolucyjne i zachowawcze. Praktyki dyskursywne stwarzają przestrzeń wzajemnie przenikających się znaczeń, które zapobiegają jednak przekroczeniu określonego repertuaru ról. Zasoby, z których czerpią "aktorzy", mają charakter społeczny i ustalony. (...) Genderqueer odnosi się do problemu związanego z tożsamością człowieka, zarówno tą kulturową, jak i seksualną. Oczywiście jest to zagadnienie złożone, odnoszące się do ogólnego dyskursu wyznaczanego przez teorię queer. Jego użycie przez nas w tym projekcie odnosi się do próby dyskusji nad sposobami konstruowania `człowieka`, tworzeniem jego osobowości, tożsamości, wytwarzania jednostki w społeczeństwie i - słowami Michela Foucaulta - ujarzmiania. Chcieliśmy z jednej strony przedstawić ową `trzecią płeć`, której oczywiście w żaden sposób nie można i nie należy kategoryzować, posiada ona bowiem przeróżne, złożone i niejednoznaczne sposoby manifestowania, a z drugiej strony chcieliśmy zmusić widza do tego, aby sam wpadł w pułapkę własnych ograniczeń".

Lidia Krawczyk jest absolwentką Instytutu Sztuk Audiowizualnych (1999-2004) oraz Podyplomowych Studiów Gender (2003-2004) na Uniwersytecie Jagiellońskim. Medioznawca, krytyk kultury, fotografka. Zajmuje się krytyką feministyczną oraz sztuką współczesną. Jest współautorką internetowego czasopisma naukowego "uniGENDER", redaguje także teksty.bunkier.com.pl. Wojtek Kubiak jest absolwentem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1999-2004, dyplom z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Adama Wsiołkowskiego), gdzie od 2003 jest asystentem. W 2004 roku otrzymał Grand Prix w drugiej edycji Triennale Młodego Malarstwa im. Mariana Michalika w Częstochowie. Laureat Stypendium Ministra Kultury (1999, 2003/2004), Stypendium Prezydenta Miasta Krakowa (2005), Stypendium Grazelli (2007) oraz Stypendium Młoda Polska (2008). Był nominowany do VII Konkursu im. Eugeniusza Gepperta i nagrody "Arteonu" (2005). W duecie pracują od 2004 roku. Ich realizacje to głównie obrazy, instalacje, fotografie i wideo, w których poruszają zagadnienia płci, seksualności, społecznych struktur władzy oraz hegemonii.