„Słownik” Andrzeja Tobisa to artystyczne przedsięwzięcie, które ma swój początek w odkryciu przez artystę książki: „Bildwörterbuch Deutch und Polnisch”, czyli ilustrowanego słownika polsko-niemieckiego z 1954 roku, wydanego w Niemieckiej Republice Demokratycznej. Słownik ten, w ideologicznie zakreślonych ramach objaśniał wizualnie rzeczywistość – prezentując kolejne hasła i ich obrazy. Tobis postanowił wykonać cykl zdjęć, traktując słownik jako przewodnik – wszystkie spośród nich wykonał w Polsce na Górnym Śląsku, przemierzając kolejne miasta i miasteczka w poszukiwaniu haseł do zobrazowania. Zbiór zdjęć Tobisa pełni zatem funkcję katalogu, zbioru elementów rzeczywistości zgromadzonych wspólnie według pewnej zasady. Hasło słownikowe będące punktem wyjścia nie wyczerpuje jednak kadru, jest raczej punktem wyjścia, również dosłownie: wyjścia artysty z pracowni w celu odkrywania kolejnych motywów w otaczającym świecie. Zazwyczaj obraz zdecydowanie wykracza poza przyporządkowany mu tekst, który jest przez fotografię interpretowany, ale opisy niejednokrotnie zwracają także uwagę na te aspekty obrazowanej rzeczywistości, które bez komentarza mogłyby zostać niezauważone lub zlekceważone. Fotografie te są jednocześnie zapisem polskiej kultury wizualnej czasów pierwszych dwóch dekad XXI wieku: obrazują architekturę, życie społeczne, konkretne osoby przy pracy oraz umykające zwykle, niezbyt urodziwe detale rzeczywistości.
Artysta opatruje swoje zdjęcia numerami indeksowymi odsyłającymi do wspomnianego słownika. Przyjmuje również zasadę, że fotografie nie mogą być pozowane. Nie zawsze hasło było początkiem poszukiwań, niekiedy zaobserwowany i sfotografowany motyw był następnie przyporządkowany do pojęcia ze słownika. Podczas wystaw Tobis prezentuje swoje zdjęcia w specjalnych „gablotach edukacyjnych”, co zwraca uwagę na ich proweniencję związaną z wydawnictwem popularnonaukowym.
Malarz, fotograf. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Od dwudziestego roku życia mieszka i pracuje w Katowicach, gdzie na ASP prowadzi jedną z pracowni malarstwa. W 1998 r. otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki, w 1999 r. został laureatem XXXIV Ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa "Bielska Jesień".
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
odbitka lambda/pianka PCV, papier fotograficzny, 36 x 51 cm (w świetle oprawy)
”Policja kolejowa”, z cyklu: ”A-Z (Gabloty edukacyjne)”, 2007
dedykowana gablota 40,5 x 55,5 x 5 cm
sygnowany, datowany i opisany na nalepce autorskiej na odwrociu gabloty
ed. 1/7
”Spodnie”. z cyklu: ”A-Z (Gabloty edukacyjne)”, 2007
dedykowana gablota 40 x 55 x 5 cm
sygnowany, datowany i opisany na nalepce autorskiej na odwrociu gabloty
ed. 1/7
”Kosz plażowy” z cyklu: ”A-Z (Gabloty edukacyjne)”, 2007
dedykowana gablota 55 x 40 x 5 cm
sygnowany, datowany i opisany na nalepce autorskiej na odwrociu gabloty
ed. 1/7
„Słownik” Andrzeja Tobisa to artystyczne przedsięwzięcie, które ma swój początek w odkryciu przez artystę książki: „Bildwörterbuch Deutch und Polnisch”, czyli ilustrowanego słownika polsko-niemieckiego z 1954 roku, wydanego w Niemieckiej Republice Demokratycznej. Słownik ten, w ideologicznie zakreślonych ramach objaśniał wizualnie rzeczywistość – prezentując kolejne hasła i ich obrazy. Tobis postanowił wykonać cykl zdjęć, traktując słownik jako przewodnik – wszystkie spośród nich wykonał w Polsce na Górnym Śląsku, przemierzając kolejne miasta i miasteczka w poszukiwaniu haseł do zobrazowania. Zbiór zdjęć Tobisa pełni zatem funkcję katalogu, zbioru elementów rzeczywistości zgromadzonych wspólnie według pewnej zasady. Hasło słownikowe będące punktem wyjścia nie wyczerpuje jednak kadru, jest raczej punktem wyjścia, również dosłownie: wyjścia artysty z pracowni w celu odkrywania kolejnych motywów w otaczającym świecie. Zazwyczaj obraz zdecydowanie wykracza poza przyporządkowany mu tekst, który jest przez fotografię interpretowany, ale opisy niejednokrotnie zwracają także uwagę na te aspekty obrazowanej rzeczywistości, które bez komentarza mogłyby zostać niezauważone lub zlekceważone. Fotografie te są jednocześnie zapisem polskiej kultury wizualnej czasów pierwszych dwóch dekad XXI wieku: obrazują architekturę, życie społeczne, konkretne osoby przy pracy oraz umykające zwykle, niezbyt urodziwe detale rzeczywistości.
Artysta opatruje swoje zdjęcia numerami indeksowymi odsyłającymi do wspomnianego słownika. Przyjmuje również zasadę, że fotografie nie mogą być pozowane. Nie zawsze hasło było początkiem poszukiwań, niekiedy zaobserwowany i sfotografowany motyw był następnie przyporządkowany do pojęcia ze słownika. Podczas wystaw Tobis prezentuje swoje zdjęcia w specjalnych „gablotach edukacyjnych”, co zwraca uwagę na ich proweniencję związaną z wydawnictwem popularnonaukowym.
Malarz, fotograf. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Od dwudziestego roku życia mieszka i pracuje w Katowicach, gdzie na ASP prowadzi jedną z pracowni malarstwa. W 1998 r. otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki, w 1999 r. został laureatem XXXIV Ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa "Bielska Jesień".
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.