Wlatach 80. XIX w. Wawrzeniecki studiował w Warszawie u Wojciecha Gersona, a następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki, L. Loefflera, F. Cynka. Kształcił się ponadto w Monachium, Paryżu i we Włoszech. Wiele podróżował, w tym na Wschód. Związał się z Warszawą. Wykonywał ilustracje do kilku pism m.in.: "Chimery". Był członkiem Stowarzyszenia Artystów "Odłam". Publikował artykuły z zakresu historii sztuki oraz pracował jako archeolog. Malarska twórczość Wawrzenieckiego charakteryzuje się upodobaniem do mistyczno - symbolicznych motywów. Artysta często podejmował alegoryczną tematykę zainspirowaną słowiańskimi mitami i legendami. Częste są także wątki poświęcone kobiecie.
Olej, płótno; 15,5 x 40,2 cm
Sygnowany czarnym olejem p.d.: M [znak swastyki] W
Na odwrocie napis odręczny:
"WYŚWIECONA. | KOMP. I MAL. | MARYAN - WAWRZENIECKI
Wlatach 80. XIX w. Wawrzeniecki studiował w Warszawie u Wojciecha Gersona, a następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki, L. Loefflera, F. Cynka. Kształcił się ponadto w Monachium, Paryżu i we Włoszech. Wiele podróżował, w tym na Wschód. Związał się z Warszawą. Wykonywał ilustracje do kilku pism m.in.: "Chimery". Był członkiem Stowarzyszenia Artystów "Odłam". Publikował artykuły z zakresu historii sztuki oraz pracował jako archeolog. Malarska twórczość Wawrzenieckiego charakteryzuje się upodobaniem do mistyczno - symbolicznych motywów. Artysta często podejmował alegoryczną tematykę zainspirowaną słowiańskimi mitami i legendami. Częste są także wątki poświęcone kobiecie.