Tytuł „Wygnanka - w daleką drogę” został nadany dziełu przez samego autora. Obraz stanowi alegorię podróży czekającej świadomych konieczności ucieczki Hofmanów. Jednocześnie może on być interpretowany jako wyraz strachu i żałoby. Po lewej stronie kompozycji ukazana została tytułowa wygnanka – Czeszka i żona malarza – Ada Hofman. Artysta przedstawił ją w czarnej bluzce kontrastującej z jej smutną, bladą twarzą. Obok kobiety znajduje się personifikacja podróży - postać półnagiego młodzieńca opierającego dłonie na wiośle. Sylwetki bohaterów namalowane zostały na tle plaży i lekko wzburzonego morza, po którym płynie statek.
olej, sklejka, 58,2 x 88,5 cm,
sygn. i dat. p.śr. (na wiośle): "R.P. 1939 | Wlastimil Hofman", Opisany na odwrocie: "Wygnanka | "W daleką drogę" "
Praca jest oprawiona.
Tytuł „Wygnanka - w daleką drogę” został nadany dziełu przez samego autora. Obraz stanowi alegorię podróży czekającej świadomych konieczności ucieczki Hofmanów. Jednocześnie może on być interpretowany jako wyraz strachu i żałoby. Po lewej stronie kompozycji ukazana została tytułowa wygnanka – Czeszka i żona malarza – Ada Hofman. Artysta przedstawił ją w czarnej bluzce kontrastującej z jej smutną, bladą twarzą. Obok kobiety znajduje się personifikacja podróży - postać półnagiego młodzieńca opierającego dłonie na wiośle. Sylwetki bohaterów namalowane zostały na tle plaży i lekko wzburzonego morza, po którym płynie statek.