"Mówi się, że tragedia [samobójcza śmierć narzeczonej artysty] tego nieszczęśliwego wypadku była bezpośrednią przyczyną podjęcia przez Witkacego w roku 1914 decyzji wyjazdu do Australii przez Cejlon, przy okazji naukowej ekspedycji organizowanej przez Bronisława Malinowskiego" (P.Piotrowski).
"Na tle granatowej dali rysują się niebywałe kształty drzew przydrożnej dżungli - pisał Witkiewicz - Drzewa o kolosalnych, lśniących, ciemnozielonych liściach [...] (cyt. za P.Piotrowskim).
"Zetknięcie się z oszałamiająco bujną przyrodą tropików, odmienną cywilizacją i kulturą było dla artysty wstrząsem [...] (B.Zgodzińska-Wojciechowska, A. Żakiewicz).
Prezentowany obraz jest szczególnie interesujący dla Witkacologów i amatorów jego twórczości. W zbiorach muzealnych znajdują się dwie inne prace ilustrujące egzotyczną podróż artysty. W Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku przechowywany jest Pejzaż australijski (1918, pastel, 49 x 63 cm), a w Muzeum Okręgowym w Toruniu Pejzaż nocny - Australia (1922, pastel, 45,5 x 62,5 cm). Wszystkie trzy prace oprócz wspólnej techniki pastelu i ciemnego papieru łączy także temat - nokturn nad zatoką, w której odbija się poświata księżyca, w otoczeniu identycznych palm, motyw ogniska i oświetlonych żarem ognia postaci tubylców, poziome, jasnozielonkawe linie będące smugami po latających, świetlistych insektach. Wszystkie te prace zatem odnoszą się do jednego miejsca. W literaturze przypisano im lokację australijską, gdy tymczasem - jak na to niezbicie wskazuje autorski napis na prezentowanej pracy - powstały one na Cejlonie, co mamy nadzieję zostanie niebawem skorygowane w literaturze fachowej.

14
Stanisław Ignacy Witkiewicz WITKACY (1885 Warszawa -1939 Jeziory na Polesiu)

WSPOMNIENIE Z CEJLONU

pastel, papier ciemnoniebieski, 48 x 64 cm (w świetle ramy);
sygnowany u dołu z prawej: S. I. Witkiewicz / ... [Wspomnienie ? - napis słabo czytelny] z Cejlonu / 1922
Por.: P. Piotrowski, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Warszawa 1989, s. 9; B. Zgodzińska-Wojciechowska, A. Żakiewicz, Witkacy. Kolekcja dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Warszawa 1996, s.13-14; Malinowski - Witkacy [w:] "Konteksty" nr 1-4, 2000 [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie].

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Mówi się, że tragedia [samobójcza śmierć narzeczonej artysty] tego nieszczęśliwego wypadku była bezpośrednią przyczyną podjęcia przez Witkacego w roku 1914 decyzji wyjazdu do Australii przez Cejlon, przy okazji naukowej ekspedycji organizowanej przez Bronisława Malinowskiego" (P.Piotrowski).
"Na tle granatowej dali rysują się niebywałe kształty drzew przydrożnej dżungli - pisał Witkiewicz - Drzewa o kolosalnych, lśniących, ciemnozielonych liściach [...] (cyt. za P.Piotrowskim).
"Zetknięcie się z oszałamiająco bujną przyrodą tropików, odmienną cywilizacją i kulturą było dla artysty wstrząsem [...] (B.Zgodzińska-Wojciechowska, A. Żakiewicz).
Prezentowany obraz jest szczególnie interesujący dla Witkacologów i amatorów jego twórczości. W zbiorach muzealnych znajdują się dwie inne prace ilustrujące egzotyczną podróż artysty. W Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku przechowywany jest Pejzaż australijski (1918, pastel, 49 x 63 cm), a w Muzeum Okręgowym w Toruniu Pejzaż nocny - Australia (1922, pastel, 45,5 x 62,5 cm). Wszystkie trzy prace oprócz wspólnej techniki pastelu i ciemnego papieru łączy także temat - nokturn nad zatoką, w której odbija się poświata księżyca, w otoczeniu identycznych palm, motyw ogniska i oświetlonych żarem ognia postaci tubylców, poziome, jasnozielonkawe linie będące smugami po latających, świetlistych insektach. Wszystkie te prace zatem odnoszą się do jednego miejsca. W literaturze przypisano im lokację australijską, gdy tymczasem - jak na to niezbicie wskazuje autorski napis na prezentowanej pracy - powstały one na Cejlonie, co mamy nadzieję zostanie niebawem skorygowane w literaturze fachowej.