PROWENIENCJA:
- Zakup bezpośrednio od artystki;
- Kolekcja prywatna, Polska
Sztuka Karoliny Jabłońskiej to zwiastun zmiany, nastania kolejnej ery w tendencjach w sztuce polskiej, czego doskonałym przykładem są już jej wczesne obrazy. Po latach dominacji sztuki konceptualnej i neoekspresjonistycznej lat 70. i 80. XX wieku oraz krystalizacji nurtu sztuki krytycznej dominującej w latach 90. XX wieku i na początku lat dwutysięcznych, do świadomości odbiorców przebił się głos kolejnego, młodszego pokolenia artystów. Jest to ponowny wgląd w osobę artysty – jego przeżycia, która wraz z widoczną zmianą pokoleniową, za którą idzie technicyzacja świata, przybiera nową formę w sztuce. Karolina Jabłońska traktuje wizerunek własny poniekąd jako archetyp generacji, którą reprezentuje. Dlatego, mimo że postacie z jej obrazów posiadają jej rysy, a wydarzenia zrelacjonowane na płótnach dotyczą aktywności jej rówieśników, w obrazach artystki można odczytać szereg emocji, nie tylko tych potencjalnie pozytywnych i prezentowanych na przykład w social mediach. Dlatego obrazy Karoliny Jabłońskiej potrafią niepokoić, co artystka podkreśla często przeskalowanymi elementami w obrazie, ciasnym kadrem, w którym niekiedy nie mieści się cała postać, rozciągniętymi, nienaturalnie elastycznymi kończynami bohaterów. Karolina Jabłońska, wraz z Tomaszem Kręcickim i Cyrylem Polaczkiem, tworzą grupę artystyczną Potencja. Artystka jest absolwentką malarstwa na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 2014-2015 studiowała na Vysoká škola uměleckoprůmyslová w Pradze. W 2018 roku przebywała na artystycznej rezydencji w Lipsku. Jest laureatką m.in. w konkursie Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu oraz II nagrody w 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Jej najnowsze obrazy zostały pokazane podczas ekspozycji Przetwory w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, a jeden z nich jest prezentowany w nowej siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
olej, płótno; 130 x 100 cm;
sygn. i dat. na odwrocie: K. Jabłońska / 12.15.
PROWENIENCJA:
- Zakup bezpośrednio od artystki;
- Kolekcja prywatna, Polska
Sztuka Karoliny Jabłońskiej to zwiastun zmiany, nastania kolejnej ery w tendencjach w sztuce polskiej, czego doskonałym przykładem są już jej wczesne obrazy. Po latach dominacji sztuki konceptualnej i neoekspresjonistycznej lat 70. i 80. XX wieku oraz krystalizacji nurtu sztuki krytycznej dominującej w latach 90. XX wieku i na początku lat dwutysięcznych, do świadomości odbiorców przebił się głos kolejnego, młodszego pokolenia artystów. Jest to ponowny wgląd w osobę artysty – jego przeżycia, która wraz z widoczną zmianą pokoleniową, za którą idzie technicyzacja świata, przybiera nową formę w sztuce. Karolina Jabłońska traktuje wizerunek własny poniekąd jako archetyp generacji, którą reprezentuje. Dlatego, mimo że postacie z jej obrazów posiadają jej rysy, a wydarzenia zrelacjonowane na płótnach dotyczą aktywności jej rówieśników, w obrazach artystki można odczytać szereg emocji, nie tylko tych potencjalnie pozytywnych i prezentowanych na przykład w social mediach. Dlatego obrazy Karoliny Jabłońskiej potrafią niepokoić, co artystka podkreśla często przeskalowanymi elementami w obrazie, ciasnym kadrem, w którym niekiedy nie mieści się cała postać, rozciągniętymi, nienaturalnie elastycznymi kończynami bohaterów. Karolina Jabłońska, wraz z Tomaszem Kręcickim i Cyrylem Polaczkiem, tworzą grupę artystyczną Potencja. Artystka jest absolwentką malarstwa na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 2014-2015 studiowała na Vysoká škola uměleckoprůmyslová w Pradze. W 2018 roku przebywała na artystycznej rezydencji w Lipsku. Jest laureatką m.in. w konkursie Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu oraz II nagrody w 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Jej najnowsze obrazy zostały pokazane podczas ekspozycji Przetwory w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, a jeden z nich jest prezentowany w nowej siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.