Muzykująca dziewczyna trzyma w rękach dutar - ciekawy i mało znany obecnie instrument, rodzaj lutni o dwóch strunach, długim gryfie i niewielkim pudle rezonansowym o kształcie gruszki. Dutar wywodzi się z Iranu i terenów Azji środkowej, gdzie początkowo używany był jako instrument pasterski, o strunach wykonywanych z jelit zwierzęcych. Z czasem zaczęto używać strun jedwabnych. Dutar ma ciepły, melodyjny ton.

Moritz Stifter - austriacki malarz rodzajowy, orientalista i portrecista. Był bratankiem znanego pisarza i malarza Adalberta Stiftera (1805-1868). Początkowo służył w wojsku, później - od 1882 - studiował Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Karla T. Piloty’ego. Od roku 1899 artysta stale mieszkał i pracował w Haag bei Neulengbach w Dolnej Austrii. Malował przede wszystkim piękne, pełne wdzięku kobiety; przy czym ujmował je portretowo lub czynił je bohaterkami scen rodzajowych. Bywały odziane w różne historyzujące lub orientalne kostiumy, przedstawiane w bieliźnie, półnagie, w uwodzicielskich pozach. Obrazy te cieszą się znaczną popularnością także obecnie, znajdując chętnych nabywców na różnych aukcjach sztuki.

54
Moritz STIFTER (1857 - 1905)

WSCHODNIA MUZYKANTKA

olej, deska
31,7 x 21,2 cm
sygn. p.d.: M. SEIFTER
Na odwr. nalepka (druk, atrament) o treści: No 8 | The | Lu[te] player. Ponadto nieczytelne napisy czerwoną kredką.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Muzykująca dziewczyna trzyma w rękach dutar - ciekawy i mało znany obecnie instrument, rodzaj lutni o dwóch strunach, długim gryfie i niewielkim pudle rezonansowym o kształcie gruszki. Dutar wywodzi się z Iranu i terenów Azji środkowej, gdzie początkowo używany był jako instrument pasterski, o strunach wykonywanych z jelit zwierzęcych. Z czasem zaczęto używać strun jedwabnych. Dutar ma ciepły, melodyjny ton.

Moritz Stifter - austriacki malarz rodzajowy, orientalista i portrecista. Był bratankiem znanego pisarza i malarza Adalberta Stiftera (1805-1868). Początkowo służył w wojsku, później - od 1882 - studiował Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Karla T. Piloty’ego. Od roku 1899 artysta stale mieszkał i pracował w Haag bei Neulengbach w Dolnej Austrii. Malował przede wszystkim piękne, pełne wdzięku kobiety; przy czym ujmował je portretowo lub czynił je bohaterkami scen rodzajowych. Bywały odziane w różne historyzujące lub orientalne kostiumy, przedstawiane w bieliźnie, półnagie, w uwodzicielskich pozach. Obrazy te cieszą się znaczną popularnością także obecnie, znajdując chętnych nabywców na różnych aukcjach sztuki.