Interesujący obraz przedstawiający wnętrze warszawskiej pracowni Franciszka Żmurki1 powstał po roku 1899. Podstawą do przyjęcia tej daty jest tu autoportret artysty, przedstawiony w oferowanej kompozycji, z prawej strony u dołu. Obraz ten, znany i reprodukowany, namalowany został w 1899 roku.2 Drugim dającym się zidentyfikować dziełem artysty jest umieszczony nad drzwiami pracowni akt leżącej kobiety.3
Bibliografia:
1.por. fotografie pracowni Żmurki w: "Tygodnik Ilustrowany" 1900,
I półrocze, s. 53; K. Daniłowicz-Strzelbicki, Franciszek Żmurko, Warszawa 1902, s. 11 [nie nr-a]
2.K. Daniłowicz-Strzelbicki, Franciszek Żmurko, op. cit., s. 55; Franciszek Żmurko 1859-1910, katalog wystawy w Muzeum Mazowieckim
w Płocku, oprac. A.A. Kwiatkowski, Płock 1978, il. s. 31, poz. kat.. 117
3.K. Daniłowicz-Strzelbicki, Franciszek Żmurko, op. cit., il. s. 39

Franciszek Żmurko naukę rysunku i malarstwa rozpoczął u Franciszka Tepy we Lwowie, a kontynuował w latach 1874-81 u Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych oraz w Wiedniu, Rzymie i w monachijskiej Akademii u A. Wagnera (1878-80). Po studiach, do roku 1882 mieszkał w Krakowie, a następnie przeprowadził się do Warszawy. Odbywał wiele podróży - był we Francji, Niemczech, Holandii, Petersburgu. Swoje prace, cieszące się uznaniem krytyki i publiczności, prezentował na licznych wystawach w kraju (w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Wilnie, Żytomierzu) i za granicą, m.in. we Francji, Niemczech, Holandii, Anglii, a także w Chicago i San Francisco. Malował akademickie kompozycje o tematyce antycznej, alegoryczno-
symbolicznej, a niekiedy historycznej i religijnej (Śmierć Messaliny, Przeszłość grzesznika, Z rozkazu padyszacha, Pieśń wieczorna, Gwiazda Betejemska). Był także portrecistą i autorem bardzo popularnych "główek" i zmysłowych półaktów kobiecych (Hetera, W upojeniu).

2
Franciszek ŻMURKO (1859-1910)

WNĘTRZE PRACOWNI, po 1899 r.

Olej, tektura; 47,5 x 69,5 cm
Sygn. l.d.: F Żmurko

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Interesujący obraz przedstawiający wnętrze warszawskiej pracowni Franciszka Żmurki1 powstał po roku 1899. Podstawą do przyjęcia tej daty jest tu autoportret artysty, przedstawiony w oferowanej kompozycji, z prawej strony u dołu. Obraz ten, znany i reprodukowany, namalowany został w 1899 roku.2 Drugim dającym się zidentyfikować dziełem artysty jest umieszczony nad drzwiami pracowni akt leżącej kobiety.3
Bibliografia:
1.por. fotografie pracowni Żmurki w: "Tygodnik Ilustrowany" 1900,
I półrocze, s. 53; K. Daniłowicz-Strzelbicki, Franciszek Żmurko, Warszawa 1902, s. 11 [nie nr-a]
2.K. Daniłowicz-Strzelbicki, Franciszek Żmurko, op. cit., s. 55; Franciszek Żmurko 1859-1910, katalog wystawy w Muzeum Mazowieckim
w Płocku, oprac. A.A. Kwiatkowski, Płock 1978, il. s. 31, poz. kat.. 117
3.K. Daniłowicz-Strzelbicki, Franciszek Żmurko, op. cit., il. s. 39

Franciszek Żmurko naukę rysunku i malarstwa rozpoczął u Franciszka Tepy we Lwowie, a kontynuował w latach 1874-81 u Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych oraz w Wiedniu, Rzymie i w monachijskiej Akademii u A. Wagnera (1878-80). Po studiach, do roku 1882 mieszkał w Krakowie, a następnie przeprowadził się do Warszawy. Odbywał wiele podróży - był we Francji, Niemczech, Holandii, Petersburgu. Swoje prace, cieszące się uznaniem krytyki i publiczności, prezentował na licznych wystawach w kraju (w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Wilnie, Żytomierzu) i za granicą, m.in. we Francji, Niemczech, Holandii, Anglii, a także w Chicago i San Francisco. Malował akademickie kompozycje o tematyce antycznej, alegoryczno-
symbolicznej, a niekiedy historycznej i religijnej (Śmierć Messaliny, Przeszłość grzesznika, Z rozkazu padyszacha, Pieśń wieczorna, Gwiazda Betejemska). Był także portrecistą i autorem bardzo popularnych "główek" i zmysłowych półaktów kobiecych (Hetera, W upojeniu).