Henryk Waniek uprawia nie tylko malarstwo, zajmuje się również m.in. scenografią, ale przede wszystkim jest prozaikiem. W literaturze porusza tematykę fantastyczną często związaną z tajemnicami i kulturowymi zagadnieniami Śląska rozumianymi w jego najszerszych granicach, czyli od Oświęcimia do Zgorzelca. Artysta jest również znawcą zagadnień ezoterycznych z czego być może wynika również ton metafizyczny, którym emanują jego obrazy. Henryk Waniek bada zależności jakie powstają podczas „wędrówki” wewnętrznej, duchowej jak i zewnętrznej, fizycznej – takie podejście twórcy łączy jego obraz ze słowem. Przywoływane miejsca z jego dzieł, koncentrycznie lub symetrycznie budowane przestrzenie pełne symbolicznych elementów, nie stanowią konkretnego krajobrazu – są raczej pejzażem stanu ducha, który następnie jest ujęty w twórczości literackiej. Działalność artystyczna Henryka Wańka posiada cel, o którym najlepiej mówi sam artysta: „(…) więc powiedzmy raczej, że starałem się czynić obrazy widzialnymi. Skutki tych usiłowań były różne – czasem zadowolenie, czasem wstyd. Jeśli były to obrazy harmonii, stawiałem sobie ocenę celującą (…)”.

23
Henryk WANIEK (ur. 1942, Oświęcim)

Wnętrze, 1974

tusz lawowany (chiński), karton; 51 x 72 cm;
sygn. i dat. p. d.: HENRYK WANIEK – MAJ – 1974, obok opis: to co się działo na scenie było najprawdziwszą rzeczą, jaką / kiedykolwiek widziałem, przy lewej krawędzi fragment nieczytelnego napisu.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Henryk Waniek uprawia nie tylko malarstwo, zajmuje się również m.in. scenografią, ale przede wszystkim jest prozaikiem. W literaturze porusza tematykę fantastyczną często związaną z tajemnicami i kulturowymi zagadnieniami Śląska rozumianymi w jego najszerszych granicach, czyli od Oświęcimia do Zgorzelca. Artysta jest również znawcą zagadnień ezoterycznych z czego być może wynika również ton metafizyczny, którym emanują jego obrazy. Henryk Waniek bada zależności jakie powstają podczas „wędrówki” wewnętrznej, duchowej jak i zewnętrznej, fizycznej – takie podejście twórcy łączy jego obraz ze słowem. Przywoływane miejsca z jego dzieł, koncentrycznie lub symetrycznie budowane przestrzenie pełne symbolicznych elementów, nie stanowią konkretnego krajobrazu – są raczej pejzażem stanu ducha, który następnie jest ujęty w twórczości literackiej. Działalność artystyczna Henryka Wańka posiada cel, o którym najlepiej mówi sam artysta: „(…) więc powiedzmy raczej, że starałem się czynić obrazy widzialnymi. Skutki tych usiłowań były różne – czasem zadowolenie, czasem wstyd. Jeśli były to obrazy harmonii, stawiałem sobie ocenę celującą (…)”.