Oferowany szkic to zapewne rysunkowe notatki do słynnego obrazu Bitwa pod Warną, który Matejko namalował w roku 1879. Artysta być może zamierzał pierwotnie przedstawić moment śmierci opuszczonego przez uchodzące na koniach wojsko Władysława Warneńczyka. Stąd też monarcha leży, spoglądając za siebie na rycerzy w odwrocie. Matejko jednak ten pomysł porzucił i ostatecznie wybrał inny moment bitwy – straceńczy atak króla na wroga.
Dynamiczne przedstawienia koni znajdują liczne analogie w rysunkach Matejki, również tych, które służyły jako szkice do obrazów z końca lat 70. i początku lat 80. XIX w., np. do Bitwy pod Grunwaldem, Sobieskiego pod Wiedniem czy właśnie do Władysława Warneńczyka.
Wśród szkiców artysty odnajdujemy także studia innych zwierząt. Wśród nich bliskiej analogii dla przedstawionego z humorem psa jednak nie ma, mimo, że artysta nie stronił od karykatury.
ołówek, papier,
25,5 x 19,5 cm (wymiary w świetle passe-partout)
sygn p.d.: JM. [monogram wiązany]
Po lewej u dołu na marginesie numer (ołówek): 80.
Oferowany szkic to zapewne rysunkowe notatki do słynnego obrazu Bitwa pod Warną, który Matejko namalował w roku 1879. Artysta być może zamierzał pierwotnie przedstawić moment śmierci opuszczonego przez uchodzące na koniach wojsko Władysława Warneńczyka. Stąd też monarcha leży, spoglądając za siebie na rycerzy w odwrocie. Matejko jednak ten pomysł porzucił i ostatecznie wybrał inny moment bitwy – straceńczy atak króla na wroga.
Dynamiczne przedstawienia koni znajdują liczne analogie w rysunkach Matejki, również tych, które służyły jako szkice do obrazów z końca lat 70. i początku lat 80. XIX w., np. do Bitwy pod Grunwaldem, Sobieskiego pod Wiedniem czy właśnie do Władysława Warneńczyka.
Wśród szkiców artysty odnajdujemy także studia innych zwierząt. Wśród nich bliskiej analogii dla przedstawionego z humorem psa jednak nie ma, mimo, że artysta nie stronił od karykatury.