Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Do pracy dołączony odrębny, ujęty wcześniej w oprawie, opis kompozycji nieznanego autorstwa (ołówkiem)
Praca posiada szkło muzealne.
Rysunek króla Władysława Łokietka w pełnym ujęciu postaci, z uniesionym mieczem, trzymającego w dłoni chorągiew, wyróżnia się dopracowaniem w oddaniu postaci i realistyczną konwencją. Praca powstała w okresie, kiedy Matejko rozpoczął tworzenie cyklu rysunków do "Pocztu królów i książąt polskich". Wizerunki czterdziestu czterech monarchów (w tym cztery księżne i królowe), zostały ukończone przez artystę w 1892 roku. Łokietek ujęty we wspominanym albumie różni się od prezentowanego chociażby przedstawieniem jedynie części sylwetki króla i niezwykłą precyzją w oddaniu szczegółu. Być może opisywany obraz był rodzajem szkicu, próbą motywu czy artystycznych poszukiwań mistrza. Na dziele znajdują się także dwie suche pieczęcie herbów rodowych, które wskazują na proweniencję rodziny szlacheckiej. Takie oznaczenie na obiekcie zdarza się wyjątkowo rzadko i dodatkowo podnosi rangę historyczną dzieła.
ołówek, papier; 20 x 14 cm w św. p-p.;
sygn. monogramem wiązanym, dat. i opisany p. d.: [nieczytelnie] / 1890 / JM;
dwie suche pieczęcie herbowe p. g.;
na odwrocie szkice korony, miecza i inne
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Do pracy dołączony odrębny, ujęty wcześniej w oprawie, opis kompozycji nieznanego autorstwa (ołówkiem)
Praca posiada szkło muzealne.
Rysunek króla Władysława Łokietka w pełnym ujęciu postaci, z uniesionym mieczem, trzymającego w dłoni chorągiew, wyróżnia się dopracowaniem w oddaniu postaci i realistyczną konwencją. Praca powstała w okresie, kiedy Matejko rozpoczął tworzenie cyklu rysunków do "Pocztu królów i książąt polskich". Wizerunki czterdziestu czterech monarchów (w tym cztery księżne i królowe), zostały ukończone przez artystę w 1892 roku. Łokietek ujęty we wspominanym albumie różni się od prezentowanego chociażby przedstawieniem jedynie części sylwetki króla i niezwykłą precyzją w oddaniu szczegółu. Być może opisywany obraz był rodzajem szkicu, próbą motywu czy artystycznych poszukiwań mistrza. Na dziele znajdują się także dwie suche pieczęcie herbów rodowych, które wskazują na proweniencję rodziny szlacheckiej. Takie oznaczenie na obiekcie zdarza się wyjątkowo rzadko i dodatkowo podnosi rangę historyczną dzieła.