Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza i Floriana Cynka, a następnie, od 1887, w Akademiach Wiedeńskiej i Monachijskiej. Podróżował do Włoch, Hiszpanii, Maroka i na Krym. Stale mieszkał we Lwowie, gdzie w latach 1903-1914 prowadził własną szkołę malarstwa. Znany jest przede wszystkim jako batalista, twórca takich płócien jak Atak husarii pod Chocimiem (Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie), Pułaski pod Savannach (Biały Dom w Waszyngtonie). Malował także pejzaże, portrety i obrazy religijne. Wykonał cykl kartonów i ilustracji do powieści Sienkiewicza i utworów Słowackiego. Projektował witraże i malowidła ścienne, m.in. dla teatru we Lwowie.
W pełnym słońcu przedstawiony został wjazd wozu zaprzężonego w dwa konie do wsi. Zabudowania po lewej stronie harmonijnie uspokajają kompozycję. Ukazana scena usytuowana została w realiach wsi ukraińskiej. Dom z ułożonym pod dachem drewnem w kolorze ochry został zrównoważony barwą kasztanową konia w zaprzęgu oraz kolorem ziemi, która grubymi skibami leży na drodze. Obraz stanowi mocny punkt pomieszczenia, w którym się znajdzie ze względu na swoją impresjonistyczną technikę wprawiającą w wibracje plamy barwne. Kolorystyka prezentowanego obrazu to charakterystyczna dla malarstwa Batowskiego chłodna gama barw (róże, szarości, błękity), z pobrzmiewającymi gdzieniegdzie plamami ciepłych czerwieni, zieleni i beżów.

53
Stanisław BATOWSKI-KACZOR (1866 Lwów -1946 Lwów)

WJAZD DO WSI

Olej, płótno; 54,5 x 37,5 cm
Sygnowany p. d.: S. Batowski
Na krosnach cztery prostokątne słabo widoczne pieczęcie z firmy "Iskra" Karmańskiego

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza i Floriana Cynka, a następnie, od 1887, w Akademiach Wiedeńskiej i Monachijskiej. Podróżował do Włoch, Hiszpanii, Maroka i na Krym. Stale mieszkał we Lwowie, gdzie w latach 1903-1914 prowadził własną szkołę malarstwa. Znany jest przede wszystkim jako batalista, twórca takich płócien jak Atak husarii pod Chocimiem (Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie), Pułaski pod Savannach (Biały Dom w Waszyngtonie). Malował także pejzaże, portrety i obrazy religijne. Wykonał cykl kartonów i ilustracji do powieści Sienkiewicza i utworów Słowackiego. Projektował witraże i malowidła ścienne, m.in. dla teatru we Lwowie.
W pełnym słońcu przedstawiony został wjazd wozu zaprzężonego w dwa konie do wsi. Zabudowania po lewej stronie harmonijnie uspokajają kompozycję. Ukazana scena usytuowana została w realiach wsi ukraińskiej. Dom z ułożonym pod dachem drewnem w kolorze ochry został zrównoważony barwą kasztanową konia w zaprzęgu oraz kolorem ziemi, która grubymi skibami leży na drodze. Obraz stanowi mocny punkt pomieszczenia, w którym się znajdzie ze względu na swoją impresjonistyczną technikę wprawiającą w wibracje plamy barwne. Kolorystyka prezentowanego obrazu to charakterystyczna dla malarstwa Batowskiego chłodna gama barw (róże, szarości, błękity), z pobrzmiewającymi gdzieniegdzie plamami ciepłych czerwieni, zieleni i beżów.