Pietro Dandini jest jednym z liczących się "wirtuozów" toskańskich przełomu XVII i XVIII wieku. Wychowany w rodzinie o mocnych tradycjach malarskich, artysta szybko zdobył znaczącą pozycję we florenckim środowisku artystycznym. Działał głównie we Florencji. Malował dla dworu Cosima III, klasztorów, patrycjatu florenckiego oraz prywatnych kolekcjonerów. Prezentowany obraz przedstawia scenę przybycia do Jerozolimy królowej Saby, pragnącej złożyć hołd słynącemu z mądrości i bogactwa królowi Salomonowi. W centralnej części widzimy klęczącą władczynię, która u swych stóp trzyma ofiarowane dobra, naprzeciw niej widnieje postać Salomona, który zbiegając po schodach usiłuje podnieść przybyłą. Na stosunkowo niewielkiej przestrzeni artysta umieścił kilkanaście postaci, których typologia (głęboko osadzone oczy), wyra¼nie ukazane gesty i intencje, oraz sposób malowania wskazuje na rękę mistrza. Ponadto charakterystyczne dla Dandiniego są również: kompozycja, sposób ujęcia krajobrazu, czy potraktowanie detali (naczynia i stroje). Najprawdopodobniej prezentowane dzieło to wzorcowa praca artysty, stworzona jako wzór dla pó¼niejszych replik; przypuszcza się, że sam autor namalował cztery repliki o mniejszych rozmiarach. Niewątpliwie jest to obraz o wartości muzealnej, jedyny znany obraz autorstwa Dandiniego w prywatnych kolekcjach w Polsce.
Olej, płótno dublowane;
87 x 115 cm
Literatura:
Z. Wa¼biński, Gdański obraz Pietra Dandiniego Królowa Saba z wizytą u Salomona - bozzetto do obrazu z florenckiej kolekcji Marchi (w:) Artyści włoscy w Polsce w XV - XVIII wieku, pod red. J. A. Chrościckiego i R. Sulewskiej, Warszawa 2004, s. 229-236. S. Majoch, Salomon przyjmujący królową Sabę Pietra Dandiniego. Prace badawcze i konserwatorskie, "Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki", t. 14, nr 3-4 (54-55), 2003, s. 93-95.
Pietro Dandini jest jednym z liczących się "wirtuozów" toskańskich przełomu XVII i XVIII wieku. Wychowany w rodzinie o mocnych tradycjach malarskich, artysta szybko zdobył znaczącą pozycję we florenckim środowisku artystycznym. Działał głównie we Florencji. Malował dla dworu Cosima III, klasztorów, patrycjatu florenckiego oraz prywatnych kolekcjonerów. Prezentowany obraz przedstawia scenę przybycia do Jerozolimy królowej Saby, pragnącej złożyć hołd słynącemu z mądrości i bogactwa królowi Salomonowi. W centralnej części widzimy klęczącą władczynię, która u swych stóp trzyma ofiarowane dobra, naprzeciw niej widnieje postać Salomona, który zbiegając po schodach usiłuje podnieść przybyłą. Na stosunkowo niewielkiej przestrzeni artysta umieścił kilkanaście postaci, których typologia (głęboko osadzone oczy), wyra¼nie ukazane gesty i intencje, oraz sposób malowania wskazuje na rękę mistrza. Ponadto charakterystyczne dla Dandiniego są również: kompozycja, sposób ujęcia krajobrazu, czy potraktowanie detali (naczynia i stroje). Najprawdopodobniej prezentowane dzieło to wzorcowa praca artysty, stworzona jako wzór dla pó¼niejszych replik; przypuszcza się, że sam autor namalował cztery repliki o mniejszych rozmiarach. Niewątpliwie jest to obraz o wartości muzealnej, jedyny znany obraz autorstwa Dandiniego w prywatnych kolekcjach w Polsce.