W opinii do obrazu p. Hanna Benesz pisze: "Temat obrazu nawiązuje do legendy, która powstała ok. roku 1350 (już po redakcji "Złotej legendy" Jacopa de Voragine’a) w Chatillon-sur-Seine. Tam, w kościele św. Verolusa przebywał swego czasu święty Bernard. Gdy modlił się przed figurą przedstawiającą Madonnę Karmiącą Dzieciątko, miał doznać cudu: w momencie, gdy wymawiał słowa "Monstra te esse matrem", pojawiła się przed nim żywa Matka Boża i nacisnęła palcami wypełnioną pokarmem pierś, a wtedy parę kropel mleka spadło na usta świętego. Legenda ma oczywiście związek ze słynną elokwencją "miodopłynnego doktora", którego słowa określane były także jako "słodkie niczym mleko". (...) Obraz który wskazuje dużą zależność - tak w kompozycji jak w stylu - od słynnego antwerpskiego mistrza gabinetowego malarstwa - Fransa II Franckena, jest w moim przekonaniu dziełem jego współpracownika i naśladowcy, Pietera IV Lisaerta. (...). Obraz należy datować na lata 1615-1620."
olej, deska dębowa; 61 x 44 cm;
na odwrocie znak warsztatu wykonującego podobrazia drewniane z Antwerpii: odciśnięty na zimno stylizowany motyw
roślinny pomiędzy dwoma literami GG.
W opinii do obrazu p. Hanna Benesz pisze: "Temat obrazu nawiązuje do legendy, która powstała ok. roku 1350 (już po redakcji "Złotej legendy" Jacopa de Voragine’a) w Chatillon-sur-Seine. Tam, w kościele św. Verolusa przebywał swego czasu święty Bernard. Gdy modlił się przed figurą przedstawiającą Madonnę Karmiącą Dzieciątko, miał doznać cudu: w momencie, gdy wymawiał słowa "Monstra te esse matrem", pojawiła się przed nim żywa Matka Boża i nacisnęła palcami wypełnioną pokarmem pierś, a wtedy parę kropel mleka spadło na usta świętego. Legenda ma oczywiście związek ze słynną elokwencją "miodopłynnego doktora", którego słowa określane były także jako "słodkie niczym mleko". (...) Obraz który wskazuje dużą zależność - tak w kompozycji jak w stylu - od słynnego antwerpskiego mistrza gabinetowego malarstwa - Fransa II Franckena, jest w moim przekonaniu dziełem jego współpracownika i naśladowcy, Pietera IV Lisaerta. (...). Obraz należy datować na lata 1615-1620."