Ogromną część artystycznego dorobku Jana Matejki stanowią ołówkowe rysunki. Szkicowe studia pozwalają najczęściej na poznanie drogi wiodącej mistrza od koncepcji obrazu do jego realizacji, a jednocześnie ukazują geniusz Matejki – rysownika. Warto zauważyć, że malarstwo olejne tego wybitnego malarza jest wyważone i przemyślane, natomiast w pracach rysunkowych twórca pozwolił sobie na większą swobodę, ekspresję kreski będącej znakiem malarskiego geniuszu artysty. Oprócz ruchu i zmysłowości zawartej w rysunkach Matejko równocześnie potrafił z niespotykaną precyzją oddać proporcje, światłocień czy wolumen malowanych przedmiotów i postaci. Poznanie rysunków i dzieł szkicowych daje możliwość głębszego wniknięcia w istotę twórczości artysty. Za pośrednictwem rysunków możliwe jest wyjaśnienie różnorodnych problemów formalnych i tematycznych olejnych obrazów mistrza. O rysunkowej pasji Jana Matejki najlepiej świadczy „Skarbczyk” bądź „Słownik”, czyli teka różnorodnych rysunków, które artysta pieczołowicie przechowywał i powiększał przez blisko pięćdziesiąt lat. Mistrz malarstwa historycznego czerpał z nich niejednokrotnie wzory do odtwarzania realiów historycznych w realizacjach olejnych. Prezentowany rysunek to najprawdopodobniej szkic do portretu Barbary Radziwiłłówny z królem Augustem (ilust. 1) co potwierdza podpis Matejki na pracy. Obraz został namalowany w 1867 r. a malarz poprzedził go olejnym szkicem z 1864 r. (ilust.2) . „Z pewnym prawdopodobieństwem można założyć, że wzorem do prezentowanej pracy mógł być olejny Portret Panny Dybowskiej z 1861 roku (ilustr. 3) który według Mariana Gorzkowskiego „Jan Matejko namalował bo studium to było wykonane z powodu, że zobaczywszy wówczas młodą osobę dostrzegł w niej rysy charakterystyczne”.

Fragmenty ekspertyz p. Małgorzaty Buyko z 2021 r.

02
Jan MATEJKO (1838 Kraków - 1893 Kraków)

Wizerunek młodej kobiety – do portretu Barbary

ołówek, papier, 21,8 × 15.5 cm w świetle passe-partout
sygn. p. d.: „J.M.” oraz 3 cyfry
Przy dolnej krawędzi zatarty napis: „do portretu Barbary (?)-ręką artysty”
Do pracy dołączona ekspertyza Małgorzaty Buyko z 2021 r.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Ogromną część artystycznego dorobku Jana Matejki stanowią ołówkowe rysunki. Szkicowe studia pozwalają najczęściej na poznanie drogi wiodącej mistrza od koncepcji obrazu do jego realizacji, a jednocześnie ukazują geniusz Matejki – rysownika. Warto zauważyć, że malarstwo olejne tego wybitnego malarza jest wyważone i przemyślane, natomiast w pracach rysunkowych twórca pozwolił sobie na większą swobodę, ekspresję kreski będącej znakiem malarskiego geniuszu artysty. Oprócz ruchu i zmysłowości zawartej w rysunkach Matejko równocześnie potrafił z niespotykaną precyzją oddać proporcje, światłocień czy wolumen malowanych przedmiotów i postaci. Poznanie rysunków i dzieł szkicowych daje możliwość głębszego wniknięcia w istotę twórczości artysty. Za pośrednictwem rysunków możliwe jest wyjaśnienie różnorodnych problemów formalnych i tematycznych olejnych obrazów mistrza. O rysunkowej pasji Jana Matejki najlepiej świadczy „Skarbczyk” bądź „Słownik”, czyli teka różnorodnych rysunków, które artysta pieczołowicie przechowywał i powiększał przez blisko pięćdziesiąt lat. Mistrz malarstwa historycznego czerpał z nich niejednokrotnie wzory do odtwarzania realiów historycznych w realizacjach olejnych. Prezentowany rysunek to najprawdopodobniej szkic do portretu Barbary Radziwiłłówny z królem Augustem (ilust. 1) co potwierdza podpis Matejki na pracy. Obraz został namalowany w 1867 r. a malarz poprzedził go olejnym szkicem z 1864 r. (ilust.2) . „Z pewnym prawdopodobieństwem można założyć, że wzorem do prezentowanej pracy mógł być olejny Portret Panny Dybowskiej z 1861 roku (ilustr. 3) który według Mariana Gorzkowskiego „Jan Matejko namalował bo studium to było wykonane z powodu, że zobaczywszy wówczas młodą osobę dostrzegł w niej rysy charakterystyczne”.

Fragmenty ekspertyz p. Małgorzaty Buyko z 2021 r.