W latach 1985-1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny KraupeŚwiderskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988-2012 brała udział w ponad 90 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Chełmie, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver ( Kanada), Fundacji Pollock- Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Wu¨rzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Ważniejsze wystawy indywidulne: 2017 - Bezsenność, Galeria Korekta, Warszawa; 2016 - Tamara Berdowska - malarstwo, Leszek Oprządek - rzeźba, Galeria PPP (ZPAP), Bielsko Biała; 2016 - Idea a forma, Polski Instytut w Bratysławie, wystawa w ramach Międzynarodowego festiwalu Socha a Objekt XXI; 2015 - Wystawa malarstwa i obiektów w związku z nagrodą im. W. Wojtkiewicza, Galeria Pryzmat, Kraków, 2015 - Kompozycje przestrzenne, Galeria Artemis, Kraków; 2014 -Malarstwo, Galeria Pryzmat ZPAP, Kraków; 2014 - Malarstwo i obiekty, Galeria Miejska BWA, Bielsko-Biała; 2012 - Malarstwo, reliefy, Galeria Nautilus, Kraków; 2007 - Obrazy i obiekty, Galeria Sztuki Rogatka w Radomiu; 2005 - Obrazy, konstrukcje przestrzenne, Nautilus,
Kraków; 2004 - Obrazy + obiekt, Galeria ZPAP Sukiennice, Pracownia Działań; 2004 - Obrazy + obiekt, Galeria Politechniki Radomskiej - Rogatka, Radom; 2002 - Obiekt i obrazy, Galeria Grodzka, BWA Lublin; 2001 - Malarstwo i obiekty, Galeria 261, Łódź; 2000 - Malarstwo, Galeria 72, Muzeum Okręgowe, Chełm.

"Także obrazy jej są szare i z tej jasnej szarości wydobywają się i narastają w intensywności, choć nigdy jaskrawe: czerwień zanikająca w szarości, a za nią znów szarość, i kolejny kolor - błękit kobaltu, wszystko pełne ruchu, pulsacji form i wibracji podstawowych mikro-cegiełek, z których Berdowska zawsze buduje swoje obrazy. (...) Są te reliefy i płótna Tamary nie tylko przykuwające uwagę; nie tylko oczarowują barwą i radują oczy. Zapraszają do kontemplacji. Czyta się w nich nostalgiczną zadumę i autentyczne przeżycia, które tak pięknie i z prostotą wyraża autorka: "...jest u mnie potrzeba uzewnętrznienia i nadania formy obrazom, które jawią się w moim umyśle /.../ Towarzyszy mi zawsze poczucie niedoskonałości powstałego obrazu w stosunku do zjawiska, które wywołało potrzebę tworzenia. Twórczość to dążenie do doskonałości, której się nigdy nie osiągnie, do określenia i dotknięcia czegoś, co jest jedynie przeczuwane. Twórczości towarzyszy wieczna tęsknota."
(źródło: Bożena Kowalska, tekst do wystawy, Galeria Artemis 2015)

20
Tamara BERDOWSKA (ur. 1962, Rzeszów)

Wir, 2017

olej, płótno; 30 x 30 cm;
sygn. i dat. na odwrocie: Tamara / Berdowska / 2017.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W latach 1985-1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny KraupeŚwiderskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988-2012 brała udział w ponad 90 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Chełmie, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver ( Kanada), Fundacji Pollock- Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Wu¨rzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Ważniejsze wystawy indywidulne: 2017 - Bezsenność, Galeria Korekta, Warszawa; 2016 - Tamara Berdowska - malarstwo, Leszek Oprządek - rzeźba, Galeria PPP (ZPAP), Bielsko Biała; 2016 - Idea a forma, Polski Instytut w Bratysławie, wystawa w ramach Międzynarodowego festiwalu Socha a Objekt XXI; 2015 - Wystawa malarstwa i obiektów w związku z nagrodą im. W. Wojtkiewicza, Galeria Pryzmat, Kraków, 2015 - Kompozycje przestrzenne, Galeria Artemis, Kraków; 2014 -Malarstwo, Galeria Pryzmat ZPAP, Kraków; 2014 - Malarstwo i obiekty, Galeria Miejska BWA, Bielsko-Biała; 2012 - Malarstwo, reliefy, Galeria Nautilus, Kraków; 2007 - Obrazy i obiekty, Galeria Sztuki Rogatka w Radomiu; 2005 - Obrazy, konstrukcje przestrzenne, Nautilus,
Kraków; 2004 - Obrazy + obiekt, Galeria ZPAP Sukiennice, Pracownia Działań; 2004 - Obrazy + obiekt, Galeria Politechniki Radomskiej - Rogatka, Radom; 2002 - Obiekt i obrazy, Galeria Grodzka, BWA Lublin; 2001 - Malarstwo i obiekty, Galeria 261, Łódź; 2000 - Malarstwo, Galeria 72, Muzeum Okręgowe, Chełm.

"Także obrazy jej są szare i z tej jasnej szarości wydobywają się i narastają w intensywności, choć nigdy jaskrawe: czerwień zanikająca w szarości, a za nią znów szarość, i kolejny kolor - błękit kobaltu, wszystko pełne ruchu, pulsacji form i wibracji podstawowych mikro-cegiełek, z których Berdowska zawsze buduje swoje obrazy. (...) Są te reliefy i płótna Tamary nie tylko przykuwające uwagę; nie tylko oczarowują barwą i radują oczy. Zapraszają do kontemplacji. Czyta się w nich nostalgiczną zadumę i autentyczne przeżycia, które tak pięknie i z prostotą wyraża autorka: "...jest u mnie potrzeba uzewnętrznienia i nadania formy obrazom, które jawią się w moim umyśle /.../ Towarzyszy mi zawsze poczucie niedoskonałości powstałego obrazu w stosunku do zjawiska, które wywołało potrzebę tworzenia. Twórczość to dążenie do doskonałości, której się nigdy nie osiągnie, do określenia i dotknięcia czegoś, co jest jedynie przeczuwane. Twórczości towarzyszy wieczna tęsknota."
(źródło: Bożena Kowalska, tekst do wystawy, Galeria Artemis 2015)