Oferowany rysunek i litografia dokumentują moment uwolnienia ok. 80 wię¼niów politycznych z Więzienia św. Michała przy ul. Senackiej 3 w Krakowie, 17 III 1848. Artysta realistycznie przedstawił wiwatujący tłum krakowian, witający uwolnionych aresztantów pod bramą więzienia - w zaułku ulicy Senackiej, który do dziś wygląda niemal tak samo, jak wtedy. Artysta umiejętnie sportretował typy mieszczan i studentów krakowskich, szczegółowo oddając na bliższym planie ich stroje i fizjonomie. Jest wielce prawdopodobne, że wśród postaci na pierwszym planie znajdują się osoby znane i zapisane w historii, lecz ich identyfikacja wymagałaby osobnych badań. Np. postać starca z laską w długim staroświeckim surducie, stojąca w prawym dolnym rogu - zarówno strojem, jak i fizjonomią do złudzenia przypomina wybitnego historyka Krakowa Ambrożego Grabowskiego (1782-1868), naocznego świadka tych zdarzeń. Rysunek sporządzony został na arkuszu form. 24,5x31,5 cm o nierówno przyciętych brzegach. Papier pożółkły, z niewielkimi zabrudzeniami i śladami zagięć. Dołączona litografia (odnotowana dotąd w 2 egz. - w zbiorach Muz. Narod. w Warszawie i w Bibl. Jagiell.) jest wiernym powtórzeniem rysunku, choć niektóre partie twarzy i strojów potraktowane są z większą dokładnością (m.in. domniemana podobizna Grabowskiego jest wierniejsza i zbytnio nie odbiega od innych znanych podobizn graficznych i fotograficznych tej postaci). Pod kompozycją sygn.: "Nakładem F. Baumgardtena w Krako[wie] w Lith[ografii] Inst[ytutu] Tech[nicznego] Krak[owskiego]". W prawym dolnym rogu w polu rysunku prawdop. monogram "J.L." Oferowany rysunek jest unikatem o dużej wartości dla historii Krakowa)
Odręczny rysunek ołówkiem Jana Kantego Lorenowicza "Uwolnienie wię¼niów politycznych w Krakowie r. 1848" oraz litografia wykonana według niego pod tym samym tytułem; rysunek i litografia form. 21,5x25,5 cm każde, czas powstania: 1848 w Krakowie (Zaginiony dotąd - jeden z trzech rysunków Jana Lorenowicza (1821-1895), dokumentujących na żywo przebieg Wiosny Ludów 1848 w Krakowie oraz litografia wykonana na jego podstawie. Pozostałe, znane dotychczas dwa rysunki zachowały się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie ("Bombardowanie Krakowa w 1848 r.") oraz Biblioteki Ossolińskich we Wrocławiu ("Demonstracja przed domem komisarza cesarskiego 17 III 1848 w Krakowie"). Trzeci - oferowany tu rysunek: "Uwolnienie wię¼niów politycznych w Krakowie r. 1848" pozostawał dotąd nieznany. Według drugiego oraz trzciego rysunku Jan Lorenowicz wykonał litografie, które odbił w Instytucie Technicznym w Krakowie kosztem i nakładem księgarza Ferdynanda Baumgardtena (1821-1885). Litografie te (oraz rysunki do nich) były wielokrotnie reprodukowane w różnych pracach historycznych poświęconych Wiośnie Ludów w Krakowie, gdyż jako jedyne utrwaliły z fotograficzną wiernością trzy ważne epizody z tamtych wydarzeń. Wobec szczupłości innych ¼ródeł ikonograficznych owe trzy rysunki Lorenowicza (oraz wykonane wg nich litografie) stanowią najważniejszy dokument ikonograficzny do dziejów Wiosny Ludów w Krakowie, a ich wartość historyczna jest trudna do przecenienia
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiOferowany rysunek i litografia dokumentują moment uwolnienia ok. 80 wię¼niów politycznych z Więzienia św. Michała przy ul. Senackiej 3 w Krakowie, 17 III 1848. Artysta realistycznie przedstawił wiwatujący tłum krakowian, witający uwolnionych aresztantów pod bramą więzienia - w zaułku ulicy Senackiej, który do dziś wygląda niemal tak samo, jak wtedy. Artysta umiejętnie sportretował typy mieszczan i studentów krakowskich, szczegółowo oddając na bliższym planie ich stroje i fizjonomie. Jest wielce prawdopodobne, że wśród postaci na pierwszym planie znajdują się osoby znane i zapisane w historii, lecz ich identyfikacja wymagałaby osobnych badań. Np. postać starca z laską w długim staroświeckim surducie, stojąca w prawym dolnym rogu - zarówno strojem, jak i fizjonomią do złudzenia przypomina wybitnego historyka Krakowa Ambrożego Grabowskiego (1782-1868), naocznego świadka tych zdarzeń. Rysunek sporządzony został na arkuszu form. 24,5x31,5 cm o nierówno przyciętych brzegach. Papier pożółkły, z niewielkimi zabrudzeniami i śladami zagięć. Dołączona litografia (odnotowana dotąd w 2 egz. - w zbiorach Muz. Narod. w Warszawie i w Bibl. Jagiell.) jest wiernym powtórzeniem rysunku, choć niektóre partie twarzy i strojów potraktowane są z większą dokładnością (m.in. domniemana podobizna Grabowskiego jest wierniejsza i zbytnio nie odbiega od innych znanych podobizn graficznych i fotograficznych tej postaci). Pod kompozycją sygn.: "Nakładem F. Baumgardtena w Krako[wie] w Lith[ografii] Inst[ytutu] Tech[nicznego] Krak[owskiego]". W prawym dolnym rogu w polu rysunku prawdop. monogram "J.L." Oferowany rysunek jest unikatem o dużej wartości dla historii Krakowa)