Obraz reprodukowany w:
– Jan Dobkowski. Malarstwo. Rysunek, katalog trzech wystaw: Muzeum Okręgowe w Łomży,
– BWA w Łomży, Miejski Dom Kultury - Dom Środowisk Twórczych w Łomży, IV 1989, il. barwna na okładce katalogu.
Bezpruderyjna i prowokująca Wiosna należy do wielobarwnego, linearnego cyklu obrazów erotyczno-kosmicznych powstałego w latach 1985-1986. Wyznaczone wibrującym duktem kolorowych pasm płynne, polimorficzne ciała pozostają ze sobą w dynamicznym układzie sprowadzonym do aktu seksualnego. Ukazane z silnie zaakcentowanymi cechami tożsamości płciowej – ale „bez atrybutów kultury czy cywilizacji“ – zacierają granicę między człowiekiem, a szeroko pojętą naturą. W ten sposób dosadne intymne sytuacje stają się uniwersalnym zobrazowaniem pierwotnej, życiowej energii. Wedle słów autora erotyka to nie tylko bliskie kontakty między ludźmi. Płodność to erotyka, która dotyczy całego świata, także zwierząt, roślinności. Nie zajmuję się kontekstem kulturowym i socjologicznym erotyki, widzę człowieka jako część natury. W moich obrazach staram się wymieszać elementy roślinne, zwierzęce i ludzkie, pokazać bogactwo linii tych światów, które tworzą jedną całość. Chcę pokazać kipiące życie. (...) Aby osiągnąć swój cel, ujmuję temat bardzo drastycznie. Wszystko może ludzi dzielić, ale nie erotyka. To przecież współistnienie. Prawdziwa miłość jest zawsze naturalna i piękna. Wydaje mi się, że jeżeli ktoś nie ma głębokich przeżyć erotycznych, to nie ma i malarskich. (E. Dzikowska, Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa 2011, s. 47-48).
Potężny ładunek erotyzmu, jakim epatuje prezentowany obraz – łącznie z niezwykle sugestywnym tytułem – to klasyczna dla sztuki Jana Dobkowskiego malarska metafora radości istnienia, która wynosi seksualność do kosmicznego wymiaru.
olej, akryl, 120 x 160,5 cm
sygn. p.d.: Jan Dobkowski 85
na odwr. na płótnie p.g.: Jan Dobkowski | „WIOSNA“ 1985 | olej + acryl | 120 cm x 160 cm
Do śr. listwy krosna przytwierdzona nalepka Przedsiębiorstwa Państwowego Sztuka Polska z danymi obrazu i ceną.
Obraz reprodukowany w:
– Jan Dobkowski. Malarstwo. Rysunek, katalog trzech wystaw: Muzeum Okręgowe w Łomży,
– BWA w Łomży, Miejski Dom Kultury - Dom Środowisk Twórczych w Łomży, IV 1989, il. barwna na okładce katalogu.
Bezpruderyjna i prowokująca Wiosna należy do wielobarwnego, linearnego cyklu obrazów erotyczno-kosmicznych powstałego w latach 1985-1986. Wyznaczone wibrującym duktem kolorowych pasm płynne, polimorficzne ciała pozostają ze sobą w dynamicznym układzie sprowadzonym do aktu seksualnego. Ukazane z silnie zaakcentowanymi cechami tożsamości płciowej – ale „bez atrybutów kultury czy cywilizacji“ – zacierają granicę między człowiekiem, a szeroko pojętą naturą. W ten sposób dosadne intymne sytuacje stają się uniwersalnym zobrazowaniem pierwotnej, życiowej energii. Wedle słów autora erotyka to nie tylko bliskie kontakty między ludźmi. Płodność to erotyka, która dotyczy całego świata, także zwierząt, roślinności. Nie zajmuję się kontekstem kulturowym i socjologicznym erotyki, widzę człowieka jako część natury. W moich obrazach staram się wymieszać elementy roślinne, zwierzęce i ludzkie, pokazać bogactwo linii tych światów, które tworzą jedną całość. Chcę pokazać kipiące życie. (...) Aby osiągnąć swój cel, ujmuję temat bardzo drastycznie. Wszystko może ludzi dzielić, ale nie erotyka. To przecież współistnienie. Prawdziwa miłość jest zawsze naturalna i piękna. Wydaje mi się, że jeżeli ktoś nie ma głębokich przeżyć erotycznych, to nie ma i malarskich. (E. Dzikowska, Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa 2011, s. 47-48).
Potężny ładunek erotyzmu, jakim epatuje prezentowany obraz – łącznie z niezwykle sugestywnym tytułem – to klasyczna dla sztuki Jana Dobkowskiego malarska metafora radości istnienia, która wynosi seksualność do kosmicznego wymiaru.