POCHODZENIE:
- spadkobiercy artysty
WYSTAWIANY:
- Dla nieba i ziemi. Antoni Michalak – Malarstwo, styczeń-kwiecień 2018, Muzeum Lubelskie w Lublinie
- Mistyczny świat Antoniego Michalaka. Wystawa twórczości Antoniego Michalaka 1902-1975, 22 maja – 9 sierpnia 2005, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolny
LITERATURA:
- Dla nieba i ziemi. Antoni Michalak – Malarstwo, pod redakcją Bożeny Kasperowicz, katalog wystawy, styczeń-kwiecień 2018, Muzeum Lubelskie w Lublinie, Lublin 2018, s. 157 (il.), nr kat. 417
- Mistyczny świat Antoniego Michalaka. Katalog wystawy twórczości Antoniego Michalaka 1902-1975, opracowanie Waldemar Odorowski, 22 maja – 9 sierpnia 2005, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolny, Kazimierz Dolny 2005, s. 157 (il.), nr kat. 90

„Wiosna” to obraz emblematyczny dla artystycznych zainteresowań Antoniego Michalaka. Malarz sportretował anonimowego kazimierskie podwórko, posługując się poetyką magicznego realizmu. Kwitnące drzewa owocowe wprowadzają nastrój radosnego oczekiwania na wiosenne przebudzenie natury. W tle, poprzez kurtynę gałęzi i kwiatów prześwieca imponująca panorama Kazimierza wraz z jego najważniejszymi zabytkami. Widoczna jest sylweta kościoła farny św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja, mury tamtejszego zamku i Góra Trzech Krzyży. W 1939 roku Michalak osiadł na stałe w Kazimierzu. Choć jego dorobek zwyczajowo zawężą się do portretów i kompozycji sakralnych, to artysta podejmował chętnie tematykę pejzażu. Późne krajobrazy artysty, syntetycznie ujmujące rozległe przestrzenie, bogate w detal, bliskie są w ekspresji sztuce Rafała Malczewskiego. Stanowią portrety uniwersum, które otaczało artystę w mitycznej przestrzeni Kazimierza.

"Antoni Michalak uczeń Miłosza Kotarbińskiego, Konrada Krzyżanowskiego i Tadeusza Pruszkowskiego, członek i jeden z założycieli Bractwa Św. Łukasza, utworzonego w 1925 roku przez uczestników pierwszego malarskiego pleneru w Kazimierzu Dolnym. Ugrupowanie było wzorowane na średniowiecznych cechach malarskich. Jego celem było nie tylko zrzeszenie artystów wyznających podobny ideał artystyczny, ale przede wszystkim samopomoc materialna i organizacyjna. Po zawiązaniu bractwa Michalak otrzymał stypendium rządu francuskiego na roczny pobyt w Paryżu. W 1926 roku zwiedził Włochy i Austrię. Trzy lata później, w czasie powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu, artysta został uhonorowany srebrnym medalem za całokształt twórczości. W 1933 roku zamieszkał we Lwowie. W tym czasie tworzył projekty witraży dla papieskiej rezydencji w Castel Gandolfo.
Michalak uznawany za jednego z czołowych reprezentantów nurtu sztuki sakralnej w polskim malarstwie lat dwudziestych. i trzydziestych, znany jako autor wielkoformatowych przedstawień o tematyce religijnej i moralizatorskiej oraz portretów. Jego prace znajdują się w największych polskich zbiorach muzealnych (m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Bydgoszczy, Toruniu) i w kolekcjach prywatnych."

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

18
Antoni MICHALAK (Kozłowo Szlacheckie 1899 - Kazimierz Dolny 1975)

Wiosna, 1972 r.

olej/płótno, 60 x 73 cm
sygnowany i datowany p.d.: ‘ANTONI MICHALAK | 1972’

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
- spadkobiercy artysty
WYSTAWIANY:
- Dla nieba i ziemi. Antoni Michalak – Malarstwo, styczeń-kwiecień 2018, Muzeum Lubelskie w Lublinie
- Mistyczny świat Antoniego Michalaka. Wystawa twórczości Antoniego Michalaka 1902-1975, 22 maja – 9 sierpnia 2005, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolny
LITERATURA:
- Dla nieba i ziemi. Antoni Michalak – Malarstwo, pod redakcją Bożeny Kasperowicz, katalog wystawy, styczeń-kwiecień 2018, Muzeum Lubelskie w Lublinie, Lublin 2018, s. 157 (il.), nr kat. 417
- Mistyczny świat Antoniego Michalaka. Katalog wystawy twórczości Antoniego Michalaka 1902-1975, opracowanie Waldemar Odorowski, 22 maja – 9 sierpnia 2005, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolny, Kazimierz Dolny 2005, s. 157 (il.), nr kat. 90

„Wiosna” to obraz emblematyczny dla artystycznych zainteresowań Antoniego Michalaka. Malarz sportretował anonimowego kazimierskie podwórko, posługując się poetyką magicznego realizmu. Kwitnące drzewa owocowe wprowadzają nastrój radosnego oczekiwania na wiosenne przebudzenie natury. W tle, poprzez kurtynę gałęzi i kwiatów prześwieca imponująca panorama Kazimierza wraz z jego najważniejszymi zabytkami. Widoczna jest sylweta kościoła farny św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja, mury tamtejszego zamku i Góra Trzech Krzyży. W 1939 roku Michalak osiadł na stałe w Kazimierzu. Choć jego dorobek zwyczajowo zawężą się do portretów i kompozycji sakralnych, to artysta podejmował chętnie tematykę pejzażu. Późne krajobrazy artysty, syntetycznie ujmujące rozległe przestrzenie, bogate w detal, bliskie są w ekspresji sztuce Rafała Malczewskiego. Stanowią portrety uniwersum, które otaczało artystę w mitycznej przestrzeni Kazimierza.

"Antoni Michalak uczeń Miłosza Kotarbińskiego, Konrada Krzyżanowskiego i Tadeusza Pruszkowskiego, członek i jeden z założycieli Bractwa Św. Łukasza, utworzonego w 1925 roku przez uczestników pierwszego malarskiego pleneru w Kazimierzu Dolnym. Ugrupowanie było wzorowane na średniowiecznych cechach malarskich. Jego celem było nie tylko zrzeszenie artystów wyznających podobny ideał artystyczny, ale przede wszystkim samopomoc materialna i organizacyjna. Po zawiązaniu bractwa Michalak otrzymał stypendium rządu francuskiego na roczny pobyt w Paryżu. W 1926 roku zwiedził Włochy i Austrię. Trzy lata później, w czasie powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu, artysta został uhonorowany srebrnym medalem za całokształt twórczości. W 1933 roku zamieszkał we Lwowie. W tym czasie tworzył projekty witraży dla papieskiej rezydencji w Castel Gandolfo.
Michalak uznawany za jednego z czołowych reprezentantów nurtu sztuki sakralnej w polskim malarstwie lat dwudziestych. i trzydziestych, znany jako autor wielkoformatowych przedstawień o tematyce religijnej i moralizatorskiej oraz portretów. Jego prace znajdują się w największych polskich zbiorach muzealnych (m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Bydgoszczy, Toruniu) i w kolekcjach prywatnych."

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.