Malarz, ilustrator, dramaturg, powieściopisarz, dziennikarz, historyk sztuki, wydawca. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jana Matejki (jego prace już w trakcie studiów były wyróżniane i nagradzane), następnie w akademii wiedeńskiej u A. Eisenmengera i monachijskiej u A. Liezen-Mayera. Artysta związany był z Bochnią. Od 1884 roku regularnie prezentował swoje prace w warszawskiej Zachęcie oraz w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. Tworzył kompozycje rodzajowe, historyczne, symboliczne, alegoryczne, pejzażowe, religijne a także portrety i autoportrety. Prawdziwy rozgłos przyniosły mu kwiaty, które malował całymi seriami, oraz widoki starej części bocheńskiej kopalni. Był ponadto autorem popularnych w owym czasie dioram. Początkowa faza jego twórczości wykazywała wpływy monachijskie, późniejsza związana była z szeroko rozumianym realizmem, także modernizmem oraz secesyjną stylizacją. Obrazy Stasiaka mają charakterystyczną dla szkoły matejkowskiej perfekcję rysunku, przywiązanie do szczegółów oraz wierne oddanie zewnętrznych cech przedmiotu, detali, draperii.

10
Ludwik STASIAK (1858 - 1924)

WIOSNA, 1891

Olej, tektura; 52,5 x 68,5 cm
Sygnowany p.d.: Ludwik Stasiak 91
Na odwrocie drukowana, wypełniona piórem nalepka Salonu Malarzy Polskich Henryka Frista, Kraków, Floriańska 37 z opisem pracy, z ok. 1920 r.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz, ilustrator, dramaturg, powieściopisarz, dziennikarz, historyk sztuki, wydawca. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jana Matejki (jego prace już w trakcie studiów były wyróżniane i nagradzane), następnie w akademii wiedeńskiej u A. Eisenmengera i monachijskiej u A. Liezen-Mayera. Artysta związany był z Bochnią. Od 1884 roku regularnie prezentował swoje prace w warszawskiej Zachęcie oraz w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. Tworzył kompozycje rodzajowe, historyczne, symboliczne, alegoryczne, pejzażowe, religijne a także portrety i autoportrety. Prawdziwy rozgłos przyniosły mu kwiaty, które malował całymi seriami, oraz widoki starej części bocheńskiej kopalni. Był ponadto autorem popularnych w owym czasie dioram. Początkowa faza jego twórczości wykazywała wpływy monachijskie, późniejsza związana była z szeroko rozumianym realizmem, także modernizmem oraz secesyjną stylizacją. Obrazy Stasiaka mają charakterystyczną dla szkoły matejkowskiej perfekcję rysunku, przywiązanie do szczegółów oraz wierne oddanie zewnętrznych cech przedmiotu, detali, draperii.