„Każdy pejzaż Simona Mondzaina świadczy o okrutnej walce artysty o uzyskanie równowagi pomiędzy swą wizją wewnętrzną a rzeczywistością. Efektem jest olśniewający cykl przesycony światłem widoków (…) wierny malarskim metodom impresjonistów, pracuje w plenerze. Interesuje go tu fragment krajobrazu, który dzięki swej strukturze stanowi jednorodną całość. Pejzaż taki stał się dla niego punktem odniesienia i pozwolił mu zaprezentować się jako kolorysta. Natura, niczym busola, będzie odtąd wskazywać rytm jego działań.”

W. George, Simon Mondzain, „L’Amour de l’art.” 1923, nr 9, s. 688–690

52
Szymon (Simon, Szmaj) MONDZAIN (1890 Chełm - 1979 Paryż)

Wioska w górach, 1924 r.

olej, płótno, 60 × 73 cm
sygn. i dat. p. d.: „mondzain 1924”
na krośnie malarskim opisany numerem: „2856”, na odwrocie ramy papierowa nalepka paryskiego studia ramiarskiego

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

„Każdy pejzaż Simona Mondzaina świadczy o okrutnej walce artysty o uzyskanie równowagi pomiędzy swą wizją wewnętrzną a rzeczywistością. Efektem jest olśniewający cykl przesycony światłem widoków (…) wierny malarskim metodom impresjonistów, pracuje w plenerze. Interesuje go tu fragment krajobrazu, który dzięki swej strukturze stanowi jednorodną całość. Pejzaż taki stał się dla niego punktem odniesienia i pozwolił mu zaprezentować się jako kolorysta. Natura, niczym busola, będzie odtąd wskazywać rytm jego działań.”

W. George, Simon Mondzain, „L’Amour de l’art.” 1923, nr 9, s. 688–690