Obraz posiada ekspertyzę Adama Konopackiego
Prezentowany obraz jest szczególnie cenny, ponieważ jest najprawdopodobniej pierwszą wersją obrazu "Wiosenka", zaginionego po 1939r. Zawiera duży ładunek "eleganckiego erotyzmu", rozgrywającego się nie tylko w zmysłowym upozowaniu modelki, ale także w silnych kontrastach światłocienia (wspaniale, miękko modelowane ciało zestawione z ekspresyjnymi smugami światła na białej tkaninie). Głębokie, czarne, tajemnicze oczy dziewczyny, pełne usta niemal rze¼biarsko wydobyte symbolicznie zestawione są na tle bliżej nieokreślonej natury.
Obraz pochodzi ze znaczącej kolekcji malarstwa polskiego, zebranej w jednym z ziemiańskich majątków na Kresach Rzeczpospolitej przed 1939r., skąd trafiły po wojnie na Wybrzeże. Stanowi on ważny przyczynek do twórczości Romana Kramsztyka, który niejednokrotnie powtarzał w różnych wersjach tematy swych obrazów. Tym bardziej cenny, że stanowi wersję zaginionego obrazu "Wiosenka". Zaginiona wersja obrazu reprodukowana jest w Roman Kramsztyk 1885-1942. Wystawa monograficzna, luty-marzec 1997, Żydowski Instytut Historyczny, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, opr. R. Piątkowska, Warszawa 1997, poz.kat. I/114, s.196.
olej, płótno
90 x 70 cm
sygn.p.d. Kramsztyk
Obraz posiada ekspertyzę Adama Konopackiego
Prezentowany obraz jest szczególnie cenny, ponieważ jest najprawdopodobniej pierwszą wersją obrazu "Wiosenka", zaginionego po 1939r. Zawiera duży ładunek "eleganckiego erotyzmu", rozgrywającego się nie tylko w zmysłowym upozowaniu modelki, ale także w silnych kontrastach światłocienia (wspaniale, miękko modelowane ciało zestawione z ekspresyjnymi smugami światła na białej tkaninie). Głębokie, czarne, tajemnicze oczy dziewczyny, pełne usta niemal rze¼biarsko wydobyte symbolicznie zestawione są na tle bliżej nieokreślonej natury.
Obraz pochodzi ze znaczącej kolekcji malarstwa polskiego, zebranej w jednym z ziemiańskich majątków na Kresach Rzeczpospolitej przed 1939r., skąd trafiły po wojnie na Wybrzeże. Stanowi on ważny przyczynek do twórczości Romana Kramsztyka, który niejednokrotnie powtarzał w różnych wersjach tematy swych obrazów. Tym bardziej cenny, że stanowi wersję zaginionego obrazu "Wiosenka". Zaginiona wersja obrazu reprodukowana jest w Roman Kramsztyk 1885-1942. Wystawa monograficzna, luty-marzec 1997, Żydowski Instytut Historyczny, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, opr. R. Piątkowska, Warszawa 1997, poz.kat. I/114, s.196.