Proweniencja:
– Polska, kolekcja prywatna;
– Doyle New York, aukcja w dniu 16 IX 2020, poz.6;
– New Jersey, Montclair, kolekcja Dorothei Benton Frank;
– New York, Brooklyn, Lipert Gallery.
Porównaj:
– Wojciech Weiss (1875-1950). Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Poznaniu, VI – IX 1977, poz. kat. 226, il. 197 [Winobranie/Pijana dziewczyna].
W latach 30. Weiss bardzo często podejmował temat aktu, który traktował tak samo, jak martwą naturę. Jego modelki to w większości istoty odpsychologizowane, często pozbawione twarzy, zaś uwaga artysty skupiona jest przede wszystkim na plastycznej wrażeniowości. Prezentowane Winobranie zdecydowanie różni się od tych powstających w scenerii pracowni aktów.
Tu artysta sięgnął po tradycyjny temat bachanaliów: upojona winem dziewczyna siedzi w koszyku z winogronami, zaś z jej rąk wypada dzban, z którego wylewa się wino. Scenie tej przygląda się nagi chłopiec, trzymający kiść winogron. Wprowadzając tę narrację artysta potęguje nastrój erotyzmu, tworzy przy tym dzieło w nowoczesny sposób podejmujące zagadnienia plastyczne, przywołujące jednocześnie wielką tradycję dawnego malarstwa.
W roku 1937 Weiss namalował jeszcze jedną, bliźniaczą dla oferowanego obrazu, kompozycję o tytule Winobranie/Pijana dziewczyna. Obie – różnią się od siebie zaledwie detalami. Oferowane dzieło jest kompozycją nieco bardziej rozbudowaną – po prawej stronie artysta dodał postać chłopca z winogronami. Winobranie/Pijana dziewczyna należy zaś do najbardziej znanych obrazów artysty z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Sam autor kilkakrotnie pokazywał je na swoich wystawach, później obraz ten był prezentowany na jego wystawach monograficznych. Obecnie płótno znajduje się w kolekcji Krzysztofa Musiała.
olej, płótno
50,5 x 65,4 cm
sygn. śr.d.: WW
Proweniencja:
– Polska, kolekcja prywatna;
– Doyle New York, aukcja w dniu 16 IX 2020, poz.6;
– New Jersey, Montclair, kolekcja Dorothei Benton Frank;
– New York, Brooklyn, Lipert Gallery.
Porównaj:
– Wojciech Weiss (1875-1950). Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Poznaniu, VI – IX 1977, poz. kat. 226, il. 197 [Winobranie/Pijana dziewczyna].
W latach 30. Weiss bardzo często podejmował temat aktu, który traktował tak samo, jak martwą naturę. Jego modelki to w większości istoty odpsychologizowane, często pozbawione twarzy, zaś uwaga artysty skupiona jest przede wszystkim na plastycznej wrażeniowości. Prezentowane Winobranie zdecydowanie różni się od tych powstających w scenerii pracowni aktów.
Tu artysta sięgnął po tradycyjny temat bachanaliów: upojona winem dziewczyna siedzi w koszyku z winogronami, zaś z jej rąk wypada dzban, z którego wylewa się wino. Scenie tej przygląda się nagi chłopiec, trzymający kiść winogron. Wprowadzając tę narrację artysta potęguje nastrój erotyzmu, tworzy przy tym dzieło w nowoczesny sposób podejmujące zagadnienia plastyczne, przywołujące jednocześnie wielką tradycję dawnego malarstwa.
W roku 1937 Weiss namalował jeszcze jedną, bliźniaczą dla oferowanego obrazu, kompozycję o tytule Winobranie/Pijana dziewczyna. Obie – różnią się od siebie zaledwie detalami. Oferowane dzieło jest kompozycją nieco bardziej rozbudowaną – po prawej stronie artysta dodał postać chłopca z winogronami. Winobranie/Pijana dziewczyna należy zaś do najbardziej znanych obrazów artysty z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Sam autor kilkakrotnie pokazywał je na swoich wystawach, później obraz ten był prezentowany na jego wystawach monograficznych. Obecnie płótno znajduje się w kolekcji Krzysztofa Musiała.