wymiary: 48 x 62 cm,
olej, płótno
sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski
Na odwrocie nalepka wystawy w warszawskim TZSP w marcu 1935 roku (druk, atrament, stempel): 32157 Autor Wierusz Kowalski Alfr | Tytuł Wilk wykonanie ol. | Cena ... Wł. Alfred Cohn Marszałk. 140 Data 2 STYCZ 1935
Samotne wilki, śnieżne pustkowie i mroźna zimowa noc to jeden z ulubionych motywów obrazów Wierusza-Kowalskiego, który namalował wiele wersji i wariantów takich kompozycji (Samotnik, Rabuś, Na placówce - basior czatujący, W lutym na Litwie i inne). Obrazy te należały do najbardziej popularnych i poszukiwanych prac artysty; jeden z nich, pt. Melancholik został zakupiony do zbiorów Nowej Pinakoteki w Monachium. „Najsłynniejsze były sceny z wilkami - pisał Eligiusz Niewiadomski - Wierusz Kowalski wystudiował wilka jak mało kto, [a obrazy te] należą do najsilniejszych rzeczy artysty“. Artysta malował wilki tak z natury - w swoim majątku w Mikorzynie trzymał żywe zwierzęta, jak i z modeli - w pracowni monachijskiej miał dwa wypchane wilki; stojącego i spiętego w skoku. Do tego zespołu należą prezentowane Wilki, kompozycja, którą malarz powtórzył też na płótnie o nieco większych wymiarach (przed II wojną światową depozyt Z. Rosińskiego w Muzeum Wielkopolskim w Poznaniu).
Obraz wymieniony w katalogu wystawy w TZSP w Warszawie w roku 1935:
- Przewodnik 101. Wystawa dzieł Alfreda Wierusz-Kowalskiego z powodu 20-tej rocznicy śmierci [...], Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie marzec 1935 roku, s. 9, nr kat. 26 [wymieniony jako Wilk, własność Alfreda Cohna].