Barbara Skałbania w jednym z poświęconych Chromemu tekstów zwracała uwagę, że w pracach artysty często pojawiają się formy uskrzydlone: głównie anioły i ptaki. Skrzydła u Chromego ma też jednak Chopin, ze skrzydłami przedstawiony jest Ikar, niekiedy kostium ludzkich pozornie postaci przekształca się u artysty w monumentalną membranę, innym razem, jak w prezentowanej "Wiewiórce", ciało lądowego zwierzęcia poddane jest fantastycznym modyfikacjom. Ogon "Wiewiórki" jest odrealnioną, abstrakcyjną niemal formą. Przywodzić może na myśl liczne "powietrzne" i skrzydlate formy sztuki Chromego. Z podobnym rozwiązaniem spotkamy się w kilku innych zwierzęcych rzeźbach artysty: w "Koniku morskim", czy "Rybie". Za każdym razem, w typowy dla siebie sposób wprowadza on do swoich prac wrażenie ruchu, lotu, zmiany, przecząc tym samym podstawowym prawom rządzącym statyczną przecież forma rzeźby. W tych poszukiwaniach Chromy bliski jest kilku rzeźbiarzom związanym, tak jak on, z warszawskim środowiskiem artystycznym: Gustawowi Zemle, czy Alinie Szapocznikow (w jej wczesnym okresie).
Ciekawym kontekstem dla prac Chromego są jego rysunki, stanowiące niekiedy studia przygotowawcze i komentarze do rzeźb, albo niezależne prace malarskie podejmujące te same motywy. W przypadku wiewiórki znane jest płótno Chromego "ukazujące" omawianą rzeźbę (kilka lat temu można malowana olejem "Wiewiórkę" było oglądać na monograficznej wystawie artysty w Salonie wystawowym Marszand). Ukazana w zimnych błękitach "Wiewiórka" jest odrealniona w ten sam sposób jak odrealniona jest rzeźba: w zielonkawym, patynowanym brązie. Obie prace operują tym samym kontrastem między gigantycznym, surrealistycznie wijącym się ogonem, a małym zwierzęciem, jakby nieświadomym dziejącego się za jego plecami spektaklu.

Rzeźbiarz, medalier, rysownik, malarz, profesor ASP w Krakowie. Od 1994 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności, uczeń Xawerego Dunikowskiego. Po ukończeniu Liceum Sztuk Pięknych rozpoczął studia na krakowskiej ASP. Dyplom uzyskał w 1956 roku. Tworzy urzekające, kameralne rzeźby łącząc w jedną, fantastyczną formę brąz i kamień. Jego inspiracją jest zawsze natura ze swoją niezwykłą pomysłowością kształtów i kolorów. Jest również autorem licznych realizacji monumentalnych, pomników: Pieta Oświęcimska (1963), rzeźba Smoka Wawelskiego (1969), Pomnik Piwnicy pod Baranami (2000).


PODATKI I OPŁATY
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

52
Bronisław CHROMY (1925 Leńcze - 2017 Kraków)

Wiewiórka

brąz patynowany, 33 x 27 x 8 cm
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Barbara Skałbania w jednym z poświęconych Chromemu tekstów zwracała uwagę, że w pracach artysty często pojawiają się formy uskrzydlone: głównie anioły i ptaki. Skrzydła u Chromego ma też jednak Chopin, ze skrzydłami przedstawiony jest Ikar, niekiedy kostium ludzkich pozornie postaci przekształca się u artysty w monumentalną membranę, innym razem, jak w prezentowanej "Wiewiórce", ciało lądowego zwierzęcia poddane jest fantastycznym modyfikacjom. Ogon "Wiewiórki" jest odrealnioną, abstrakcyjną niemal formą. Przywodzić może na myśl liczne "powietrzne" i skrzydlate formy sztuki Chromego. Z podobnym rozwiązaniem spotkamy się w kilku innych zwierzęcych rzeźbach artysty: w "Koniku morskim", czy "Rybie". Za każdym razem, w typowy dla siebie sposób wprowadza on do swoich prac wrażenie ruchu, lotu, zmiany, przecząc tym samym podstawowym prawom rządzącym statyczną przecież forma rzeźby. W tych poszukiwaniach Chromy bliski jest kilku rzeźbiarzom związanym, tak jak on, z warszawskim środowiskiem artystycznym: Gustawowi Zemle, czy Alinie Szapocznikow (w jej wczesnym okresie).
Ciekawym kontekstem dla prac Chromego są jego rysunki, stanowiące niekiedy studia przygotowawcze i komentarze do rzeźb, albo niezależne prace malarskie podejmujące te same motywy. W przypadku wiewiórki znane jest płótno Chromego "ukazujące" omawianą rzeźbę (kilka lat temu można malowana olejem "Wiewiórkę" było oglądać na monograficznej wystawie artysty w Salonie wystawowym Marszand). Ukazana w zimnych błękitach "Wiewiórka" jest odrealniona w ten sam sposób jak odrealniona jest rzeźba: w zielonkawym, patynowanym brązie. Obie prace operują tym samym kontrastem między gigantycznym, surrealistycznie wijącym się ogonem, a małym zwierzęciem, jakby nieświadomym dziejącego się za jego plecami spektaklu.

Rzeźbiarz, medalier, rysownik, malarz, profesor ASP w Krakowie. Od 1994 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności, uczeń Xawerego Dunikowskiego. Po ukończeniu Liceum Sztuk Pięknych rozpoczął studia na krakowskiej ASP. Dyplom uzyskał w 1956 roku. Tworzy urzekające, kameralne rzeźby łącząc w jedną, fantastyczną formę brąz i kamień. Jego inspiracją jest zawsze natura ze swoją niezwykłą pomysłowością kształtów i kolorów. Jest również autorem licznych realizacji monumentalnych, pomników: Pieta Oświęcimska (1963), rzeźba Smoka Wawelskiego (1969), Pomnik Piwnicy pod Baranami (2000).


PODATKI I OPŁATY
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.