Obraz "Wielkanoc i Totem" został stworzony przez Jacksona Pollocka w 1953 roku i jest uważany za dzieło w stylu ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Pollock, znany z rewolucjonizowania techniki malarskiej, często rozkładał płótna bezpośrednio na podłodze, co pozwalało mu na pełniejsze zaangażowanie w proces twórczy. Jego metoda, znana jako "dripping", polegała na swobodnym kapaniu lub chlapaniu farbą na płótno, co pozwalało na spontaniczne i dynamiczne tworzenie obrazów.

"Wielkanoc i Totem" to przykład jego późniejszych prac, gdzie Pollock eksplorował figuratywne motywy, jednocześnie zachowując charakterystyczny dla siebie abstrakcyjny styl. Obraz ten, podobnie jak inne dzieła Pollocka, nie posiada wyraźnego centrum kompozycji, co jest typowe dla jego techniki "all-over". Farba rozpływa się i rozbryzguje po całej płaszczyźnie, tworząc wrażenie ruchu i energii.

Pollock czerpał inspiracje ze sztuki i mitologii Indian, a także z psychoanalizy Freuda i Junga, co znajduje odzwierciedlenie w symbolicznych i emocjonalnych aspektach jego dzieł. "Wielkanoc i Totem" może być interpretowany jako eksploracja głębokich warstw podświadomości, gdzie Wielkanoc symbolizuje odrodzenie, a totem – połączenie z pradawnymi siłami natury.

Dzieło to znajduje się w kolekcji Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku.

Jest to jeden z wielu przykładów, jak Pollock przekształcił płótno w przestrzeń do eksperymentowania z formą, kolorem i teksturą, co miało ogromny wpływ na rozwój sztuki współczesnej.

Dzieła Jacksona Pollocka osiągają na aukcjach bardzo wysokie ceny, co odzwierciedla ich ogromną wartość artystyczną i historyczną. Na przykład, obraz Pollocka pt. "Number 19, 1948" został sprzedany za rekordowe 58,3 miliony dolarów w domu aukcyjnym Christie’s. Jeszcze wyższą sumę osiągnęła praca pt. "No. 5, 1948", która została sprzedana podczas transakcji prywatnej za 140 milionów dolarów. Te kwoty świadczą o tym, że Pollock jest jednym z najbardziej cenionych artystów na rynku sztuki współczesnej.

29
Jackson POLLOCK (1912 - 1956)

Wielkanoc i Totem (1953)

Litografia barwna, papier welinowy o wysokiej gramaturze 45 x 32 cm (kompozycja), 70 x 50 cm (arkusz), edycja limitowana, numerowany ołówkiem 99/300, sygnowany pod kompozycją faksymile podpisu „Jackson Pollock” p.d.; sucha pieczęć wydawcy: S.P.A.D.E.M. PARIS l.d., na odwrocie hologram „verification of authenticity”. Oryginalny certyfikat.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz "Wielkanoc i Totem" został stworzony przez Jacksona Pollocka w 1953 roku i jest uważany za dzieło w stylu ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Pollock, znany z rewolucjonizowania techniki malarskiej, często rozkładał płótna bezpośrednio na podłodze, co pozwalało mu na pełniejsze zaangażowanie w proces twórczy. Jego metoda, znana jako "dripping", polegała na swobodnym kapaniu lub chlapaniu farbą na płótno, co pozwalało na spontaniczne i dynamiczne tworzenie obrazów.

"Wielkanoc i Totem" to przykład jego późniejszych prac, gdzie Pollock eksplorował figuratywne motywy, jednocześnie zachowując charakterystyczny dla siebie abstrakcyjny styl. Obraz ten, podobnie jak inne dzieła Pollocka, nie posiada wyraźnego centrum kompozycji, co jest typowe dla jego techniki "all-over". Farba rozpływa się i rozbryzguje po całej płaszczyźnie, tworząc wrażenie ruchu i energii.

Pollock czerpał inspiracje ze sztuki i mitologii Indian, a także z psychoanalizy Freuda i Junga, co znajduje odzwierciedlenie w symbolicznych i emocjonalnych aspektach jego dzieł. "Wielkanoc i Totem" może być interpretowany jako eksploracja głębokich warstw podświadomości, gdzie Wielkanoc symbolizuje odrodzenie, a totem – połączenie z pradawnymi siłami natury.

Dzieło to znajduje się w kolekcji Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku.

Jest to jeden z wielu przykładów, jak Pollock przekształcił płótno w przestrzeń do eksperymentowania z formą, kolorem i teksturą, co miało ogromny wpływ na rozwój sztuki współczesnej.

Dzieła Jacksona Pollocka osiągają na aukcjach bardzo wysokie ceny, co odzwierciedla ich ogromną wartość artystyczną i historyczną. Na przykład, obraz Pollocka pt. "Number 19, 1948" został sprzedany za rekordowe 58,3 miliony dolarów w domu aukcyjnym Christie’s. Jeszcze wyższą sumę osiągnęła praca pt. "No. 5, 1948", która została sprzedana podczas transakcji prywatnej za 140 milionów dolarów. Te kwoty świadczą o tym, że Pollock jest jednym z najbardziej cenionych artystów na rynku sztuki współczesnej.