Kompozycja jest niewątpliwym dziełem Benjamina Gerritsza Cuypa, znanego malarza holenderskiego, członka słynnej rodziny artystycznej, działającego głównie w Dordrechcie, od 1631 roku mistrza w miejscowej gildii św. Łukasza. Twórca obrazów religijnych i historycznych, a także scen rodzajowych (chłopskich i żołnierskich) oraz bitewnych, w malowidłach o tematyce biblijnej inspirował się zarówno Rembrandtem (choć nic nie wiadomo o wzajemnych kontaktach obu artystów) - jego zatłoczonymi kompozycjami o silnych efektach świetlnych, z końca lat dwudziestych i pocz. lat trzydziestych - jak i ciemnymi, spokojniejszymi dziełami Leonaerta Bramera. W malowidłach rodzajowych zbliża się bardziej do Adriaena Brouwera i Adriaena van Ostadego, w batalistycznych zaś - do Gerrita Claesz. Blezera i Esaiasa van de Veldego. Pomimo tych wszystkich zapożyczeń i niejednorodności stylowej - od dramatycznego światłocienia (ulubionego środka wyrazu artystycznego) po paletę pastelową, a nawet monochromatyczną, Cuyp pozostaje malarzem oryginalnym, o wyraźnie zaznaczającej się osobowości twórczej. Wieczerza w Emaus na tle twórczości Benjamina Cuypa wyróżnia się swoją świeżością i niesztampowością. Zdecydowanie bliższe związki wykazuje z Leonaertem Bramerem, niż z Rembrandtem. Pozwala to postawić ją obok takich znanych dzieł Cuypa jak Józef opowiadający swoje sny w Rijksmuseum w Amsterdamie, Uwolnienie św. Piotra w Staatliche Kustsammlungen w Kassel, Wskrzeszenie Łazarza w Staatliche Museen w Berlinie czy Satyr w gościnie u chłopa w kolekcji prywatnej.

276
Benjamin Gerritsz CUYP (1612-1652)

Wieczerza w Emaus

olej, deska dębowa, 35,5 x 21,5 cm
Potwierdzenie autorstwa obrazu przez dr Justusa Müller Hofstede

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Kompozycja jest niewątpliwym dziełem Benjamina Gerritsza Cuypa, znanego malarza holenderskiego, członka słynnej rodziny artystycznej, działającego głównie w Dordrechcie, od 1631 roku mistrza w miejscowej gildii św. Łukasza. Twórca obrazów religijnych i historycznych, a także scen rodzajowych (chłopskich i żołnierskich) oraz bitewnych, w malowidłach o tematyce biblijnej inspirował się zarówno Rembrandtem (choć nic nie wiadomo o wzajemnych kontaktach obu artystów) - jego zatłoczonymi kompozycjami o silnych efektach świetlnych, z końca lat dwudziestych i pocz. lat trzydziestych - jak i ciemnymi, spokojniejszymi dziełami Leonaerta Bramera. W malowidłach rodzajowych zbliża się bardziej do Adriaena Brouwera i Adriaena van Ostadego, w batalistycznych zaś - do Gerrita Claesz. Blezera i Esaiasa van de Veldego. Pomimo tych wszystkich zapożyczeń i niejednorodności stylowej - od dramatycznego światłocienia (ulubionego środka wyrazu artystycznego) po paletę pastelową, a nawet monochromatyczną, Cuyp pozostaje malarzem oryginalnym, o wyraźnie zaznaczającej się osobowości twórczej. Wieczerza w Emaus na tle twórczości Benjamina Cuypa wyróżnia się swoją świeżością i niesztampowością. Zdecydowanie bliższe związki wykazuje z Leonaertem Bramerem, niż z Rembrandtem. Pozwala to postawić ją obok takich znanych dzieł Cuypa jak Józef opowiadający swoje sny w Rijksmuseum w Amsterdamie, Uwolnienie św. Piotra w Staatliche Kustsammlungen w Kassel, Wskrzeszenie Łazarza w Staatliche Museen w Berlinie czy Satyr w gościnie u chłopa w kolekcji prywatnej.