Obraz posiada orzeczenie Józefa Greina, profesora warszawskiej
ASP, Głównego Konserwatora PP PKZ i członka Komisji Państwowych Zakupów Dzieł Sztuki z 19
stycznia 1954 oraz opinię Ireny Bal, historyka sztuki, biegłej sądowej i rzeczoznawcy SHS z
28 listopada 2011.
Za ekspertyzą pani Ireny Bal
Jest to jeden z nieznanych
obrazów Aleksandra Gierymskiego, który nie znalazł się wśród dzieł pokazanych na
pośmiertnej wystawie Aleksandra Gierymskiego w 1902 r. w Warszawie, ani na dużych
retrospektywnych wystawach jego twórczości zorganizowanych w latach 1938 i 1951. Irena
Balowa ustaliła, że obraz powstał podczas podróży malarza w czerwcu 1886 z Rzymu do
Wiednia, wskazując na list Gierymskiego z 24 czerwca
t. r. pisany w Rzymie: "Miałem
dzisiaj - o 12 w południe, wyjechać, ale krawiec nie przyniósł mi ubrania na czas, zostałem
do jutra. Zatrzymam się parę dni w górach nad jeziorem Ossiach, potem do Wiednia.[...].W
Ossiach zatrzymam się aby trochę gór użyć, no i dla głupstwa, bo nie mogę inaczej nazwać,
żeby Żydom i pół-Żydom dać stamtąd parę rysunków "(Maksymilian i Aleksander Gierymscy,
Listy i notatki, zebrał, ułożył i wstępem opatrzył Juliusz Starzyński, Wrocław. 1973,
s.284). Dwa rysunki wykonane w Ossiach przez Aleksandra Gierymskiego zostały opublikowane w
"Kłosach" w pierwszym półroczu 1887: Cmentarz w Ossiachu i Widok Ossiachu. Pozwalają one
zauważyć identyczne domy (o dwuspadowych dachach krytych gontem), szpaler topoli a także
położenie jeziora wśród wysokich wzgórz. Ten unikalny obraz z wczesnego okresu twórczości
Aleksandra Gierymskiego dopełnia naszą wiedzę o oeuvre słynnego malarza
polskiego.
Olej, płótno naklejone na tekturę; 28,2 x 42 cm
Sygnowany i
datowany w prawym dolnym rogu: A.GIERYMSKI | 1886
Obraz posiada orzeczenie Józefa Greina, profesora warszawskiej
ASP, Głównego Konserwatora PP PKZ i członka Komisji Państwowych Zakupów Dzieł Sztuki z 19
stycznia 1954 oraz opinię Ireny Bal, historyka sztuki, biegłej sądowej i rzeczoznawcy SHS z
28 listopada 2011.
Za ekspertyzą pani Ireny Bal
Jest to jeden z nieznanych
obrazów Aleksandra Gierymskiego, który nie znalazł się wśród dzieł pokazanych na
pośmiertnej wystawie Aleksandra Gierymskiego w 1902 r. w Warszawie, ani na dużych
retrospektywnych wystawach jego twórczości zorganizowanych w latach 1938 i 1951. Irena
Balowa ustaliła, że obraz powstał podczas podróży malarza w czerwcu 1886 z Rzymu do
Wiednia, wskazując na list Gierymskiego z 24 czerwca
t. r. pisany w Rzymie: "Miałem
dzisiaj - o 12 w południe, wyjechać, ale krawiec nie przyniósł mi ubrania na czas, zostałem
do jutra. Zatrzymam się parę dni w górach nad jeziorem Ossiach, potem do Wiednia.[...].W
Ossiach zatrzymam się aby trochę gór użyć, no i dla głupstwa, bo nie mogę inaczej nazwać,
żeby Żydom i pół-Żydom dać stamtąd parę rysunków "(Maksymilian i Aleksander Gierymscy,
Listy i notatki, zebrał, ułożył i wstępem opatrzył Juliusz Starzyński, Wrocław. 1973,
s.284). Dwa rysunki wykonane w Ossiach przez Aleksandra Gierymskiego zostały opublikowane w
"Kłosach" w pierwszym półroczu 1887: Cmentarz w Ossiachu i Widok Ossiachu. Pozwalają one
zauważyć identyczne domy (o dwuspadowych dachach krytych gontem), szpaler topoli a także
położenie jeziora wśród wysokich wzgórz. Ten unikalny obraz z wczesnego okresu twórczości
Aleksandra Gierymskiego dopełnia naszą wiedzę o oeuvre słynnego malarza
polskiego.