Pochodzące sprzed I wojny światowej dzieła Tadeusza Cieślewskiego stanowią na rynku antykwarycznym rzadkość. Oferowana praca niewątpliwie należy do bardzo ciekawych varsavianów, również ze względu na format i tematykę. Przedstawia historyczny widok z wieży kościoła akademickiego św. Anny w stronę Wisły i Pragi, z widoczną katedrą św. Floriana. Po lewej stronie widnieje bryła Zamku Królewskiego z Pałacem pod Blachą. Po prawej – Nowy Zjazd – zniszczony w 1944 r. wiadukt łączący Plac Zamkowy z Mostem Kierbedzia. Ta wybudowana w latach 1859-1864 przeprawa była z kolei pierwszym mostem stalowym na Wiśle, zaś już w cztery lata po powstaniu oferowanego widoku, została wysadzona przez wojska rosyjskie (ostatecznie została unicestwiona w 1944 r.). Po prawej, w oddali widnieje nadto wielka kamienica Nowy Zjazd 7, wybudowana tuż przed powstaniem omawianego dzieła w roku 1910 (rozebrana w 1949). Prezentowany obraz stanowi zatem unikatowy zapis historycznego pejzażu Warszawy.

31
Tadeusz (ojciec) CIEŚLEWSKI (1870-1956)

WIDOK ZAMKU KRÓLEWSKIEGO W WARSZAWIE, 1911

akwarela, gwasz, ołówek, papier naklejony na tekturę
48,3 x 84,1 cm
sygn. l.d.: T. Cieślewski | 1911
na plecach kredką: No 32; poniżej dedykacja

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pochodzące sprzed I wojny światowej dzieła Tadeusza Cieślewskiego stanowią na rynku antykwarycznym rzadkość. Oferowana praca niewątpliwie należy do bardzo ciekawych varsavianów, również ze względu na format i tematykę. Przedstawia historyczny widok z wieży kościoła akademickiego św. Anny w stronę Wisły i Pragi, z widoczną katedrą św. Floriana. Po lewej stronie widnieje bryła Zamku Królewskiego z Pałacem pod Blachą. Po prawej – Nowy Zjazd – zniszczony w 1944 r. wiadukt łączący Plac Zamkowy z Mostem Kierbedzia. Ta wybudowana w latach 1859-1864 przeprawa była z kolei pierwszym mostem stalowym na Wiśle, zaś już w cztery lata po powstaniu oferowanego widoku, została wysadzona przez wojska rosyjskie (ostatecznie została unicestwiona w 1944 r.). Po prawej, w oddali widnieje nadto wielka kamienica Nowy Zjazd 7, wybudowana tuż przed powstaniem omawianego dzieła w roku 1910 (rozebrana w 1949). Prezentowany obraz stanowi zatem unikatowy zapis historycznego pejzażu Warszawy.