literatura obrazu:
Józef Pankiewicz. 1866 - 1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin. [Katalog wystawy monograficznej], Muzeum Narodowe w Warszawie 9. 01 - 26. 03. 2006, Warszawa 2006, s. 173, il. 430 (barwna) - tu podane pochodzenie obrazu.
Wakacje 1928 roku Pankiewicz spędza z żoną na południu Francji, w niewielkiej miejscowości portowej Cassis, nad Morzem Śródziemnym, niedaleko Marsylii. Rozciągający się w głąb lądu łagodnie pofalowany teren porastają winnice i drzewa oliwkowe, a w dali góry o łagodnych zboczach. Żelaziste ziemie przybierają odcienie ceglane, winne krzewy barwy zielono żółte, gałązki oliwne zielono srebrzyste. Powietrze jest silnie nagrzane, rozedrgane. Wszystko to musiało wywrzeć na artyście silne wrażenie, skoro wakacyjny czas wypełnia intensywną pracą w plenerze, czego pokłosiem jest namalowanych przez niego blisko dwadzieścia pejzaży z okolic Cassis. Odznaczają się one istną feerią kolorystyczną, rozedrganą w upale przestrzenią, mistrzowsko oddanym wrażeniem perspektywy powietrznej, a przede wszystkim znakomicie uchwyconym, niepowtarzalnym nastrojem letniej pory na południu Francji.
literatura obrazu:
Józef Pankiewicz. 1866 - 1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin. [Katalog wystawy monograficznej], Muzeum Narodowe w Warszawie 9. 01 - 26. 03. 2006, Warszawa 2006, s. 173, il. 430 (barwna) - tu podane pochodzenie obrazu.
Wakacje 1928 roku Pankiewicz spędza z żoną na południu Francji, w niewielkiej miejscowości portowej Cassis, nad Morzem Śródziemnym, niedaleko Marsylii. Rozciągający się w głąb lądu łagodnie pofalowany teren porastają winnice i drzewa oliwkowe, a w dali góry o łagodnych zboczach. Żelaziste ziemie przybierają odcienie ceglane, winne krzewy barwy zielono żółte, gałązki oliwne zielono srebrzyste. Powietrze jest silnie nagrzane, rozedrgane. Wszystko to musiało wywrzeć na artyście silne wrażenie, skoro wakacyjny czas wypełnia intensywną pracą w plenerze, czego pokłosiem jest namalowanych przez niego blisko dwadzieścia pejzaży z okolic Cassis. Odznaczają się one istną feerią kolorystyczną, rozedrganą w upale przestrzenią, mistrzowsko oddanym wrażeniem perspektywy powietrznej, a przede wszystkim znakomicie uchwyconym, niepowtarzalnym nastrojem letniej pory na południu Francji.