Lit.: E. Świeykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. 1854 - 1904, Kraków 1905, s. 47: tu pod rokiem 1897 jest wzmiankowany obraz Widok Krakowa w jesieni wystawiany w TPSP, zapewne tożsamy z opiniowanym; "Tygodnik Ilustrowany" 43/1900 - reprodukcja obrazu z tytułem Brama Floriańska; Encyklopedia sztuki polskiej, Kraków - Kluszczyński - 2001, il. na s. 142: tu jako Widok Krakowa .

Jesienny widok z okien jeszcze wówczas Szkoły Sztuk Pięknych (wkrótce od 1900 Akademii), na krakowskie Planty, z Bramą Floriańską nieco z lewej i widoczne zza bezlistnych drzew mury obronne. W dali dachy miasta z dominującą w głębi sylwetą kościoła Mariackiego, którego wieże połyskują w świetle jesiennego słońca.
Obraz utrzymany w kolorystyce brązów, szarości, ożywiony błękitem nieba i bielami. Malowany swobodnymi pociągnięciami pędzla w partii drzew, których zarys "organiczny", poruszany wiatrem kontrastuje ze statyczną "precyzyjnie", malowaną architekturą. Mistrzowsko została oddana perspektywa powietrzna, a użyte w obrazie światło wyostrza widok, współtworzy wrażenie rześkiego, jesiennego, krakowskiego dnia.
Omawiane dzieło - wybitnej klasy artystycznej, rangi muzealnej - stanowi przykład zainteresowania Fałata zmiennością pejzażu miejskiego, w różnych porach roku. Inny obraz artysty Kraków zimą (1897, ol., pł. 57 x 128 cm, Wrocław, Muzeum Narodowe) namalowany został z tego samego miejsca co Widok Krakowa w jesieni.

263
Julian FAŁAT (1853 Tuligłowy k. Przemyśla - 1929 Bystra k. Bielska Białej)

WIDOK Z PRACOWNI NA BRAMĘ FLORIAŃSKĄ

olej, płótno, 63,5 x 123,5 cm;
sygn. l.d.: Jul Fałat 97

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Lit.: E. Świeykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. 1854 - 1904, Kraków 1905, s. 47: tu pod rokiem 1897 jest wzmiankowany obraz Widok Krakowa w jesieni wystawiany w TPSP, zapewne tożsamy z opiniowanym; "Tygodnik Ilustrowany" 43/1900 - reprodukcja obrazu z tytułem Brama Floriańska; Encyklopedia sztuki polskiej, Kraków - Kluszczyński - 2001, il. na s. 142: tu jako Widok Krakowa .

Jesienny widok z okien jeszcze wówczas Szkoły Sztuk Pięknych (wkrótce od 1900 Akademii), na krakowskie Planty, z Bramą Floriańską nieco z lewej i widoczne zza bezlistnych drzew mury obronne. W dali dachy miasta z dominującą w głębi sylwetą kościoła Mariackiego, którego wieże połyskują w świetle jesiennego słońca.
Obraz utrzymany w kolorystyce brązów, szarości, ożywiony błękitem nieba i bielami. Malowany swobodnymi pociągnięciami pędzla w partii drzew, których zarys "organiczny", poruszany wiatrem kontrastuje ze statyczną "precyzyjnie", malowaną architekturą. Mistrzowsko została oddana perspektywa powietrzna, a użyte w obrazie światło wyostrza widok, współtworzy wrażenie rześkiego, jesiennego, krakowskiego dnia.
Omawiane dzieło - wybitnej klasy artystycznej, rangi muzealnej - stanowi przykład zainteresowania Fałata zmiennością pejzażu miejskiego, w różnych porach roku. Inny obraz artysty Kraków zimą (1897, ol., pł. 57 x 128 cm, Wrocław, Muzeum Narodowe) namalowany został z tego samego miejsca co Widok Krakowa w jesieni.