Grafik i malarz, przedstawiciel postimpresjonizmu. W latach 1904-1911 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, m.in. u Józefa Pankiewicza, oraz w Akademie für Graphische Künste und Buchgewerbe w Lipsku i w Académie Colarossi w Paryżu. W 1917 roku założył w Paryżu własną szkołę grafiki. Rubczak powracał do motywów i kompozycji, interpretując je na nowo w medium malarskim, jak i w technikach graficznych. Przykładem tego jest przedstawienie Bramy Floriańskiej w Krakowie na prezentowanym obrazie oraz na litografiach. Powtórzenia i modyfikacje w ujęciu perspektywy, światłocienia i kolorystyki świadczą o postimpresjonistycznych poszukiwaniach Jana Rubczaka. Autor barwnych pejzaży Francji, skąpanych w ciepłym świetle południa, był też niezwykle wrażliwy na bogactwo i piękno rodzimego pejzażu, w tym także widoków historycznej architektury.
olej/płótno, 54, 5 x 65 cm
sygnowany p.d.: Rubczak, na odwrocie na krośnie pieczątki: ISKRA@KARMAŃSKI/KRAKÓW
Grafik i malarz, przedstawiciel postimpresjonizmu. W latach 1904-1911 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, m.in. u Józefa Pankiewicza, oraz w Akademie für Graphische Künste und Buchgewerbe w Lipsku i w Académie Colarossi w Paryżu. W 1917 roku założył w Paryżu własną szkołę grafiki. Rubczak powracał do motywów i kompozycji, interpretując je na nowo w medium malarskim, jak i w technikach graficznych. Przykładem tego jest przedstawienie Bramy Floriańskiej w Krakowie na prezentowanym obrazie oraz na litografiach. Powtórzenia i modyfikacje w ujęciu perspektywy, światłocienia i kolorystyki świadczą o postimpresjonistycznych poszukiwaniach Jana Rubczaka. Autor barwnych pejzaży Francji, skąpanych w ciepłym świetle południa, był też niezwykle wrażliwy na bogactwo i piękno rodzimego pejzażu, w tym także widoków historycznej architektury.