Koloryt, doskonale uchwycona perspektywa i dyskretna dynamika pierwszego planu świadczą o rysowaniu z natury ale zadymiona partia za mostem pozostaje tajemnicą. W okresie kiedy powstała ta praca, 21 letni artysta miał jut dojrzały i doskonale opanowany warsztat. Jedną z jego niezmiennych cech było rysowanie z modela. Tutaj modelem był fragment miasta, w którym artysta zatrzymał się na tydzień. […] Omawiana praca sytuuje się wśród studiów z podróży w 1890 r i jest najdojrzalszym opracowaniem pejzażu w tym roku, pełnym doskonałych prac rysunkowych. […] Do rozległych widoków wody wrócił artysta w Paryżu. Rysowany węglem, znakomity widok Pont-Neuf, zbliżony jest kompozycyjnie do wcześniejszego „Mostu znad Łaby". Można zaryzykować twierdzenie że nasz widok z Drezna przygotował artystę do tej paryskiej pracy. Liczne już pastele z 1893 roku powtarzają tę samą oryginalną tonację bardzo jasnej, wiosennej zieleni rzadko stosowaną w późniejszym czasie. Analogiczny jest też sposób kładzenia pastelu drobnymi kreskowaniami z zastosowaniem przecierań. Pojawił się też w Paryskim okresie temat wody w rozległym melancholijnym pejzażu. Artysta posiadł umiejętność doskonałego notowania bryły architektonicznej zarówno w szczegółowym rysunku jak i w pobieżnym szkicu. Nie dziwi więc zapis brył zabytkowych budowli widzianych zza mostu Augusta. Zapis mrówczego tłumu na rzecznej pierzei przypomina szkice artysty z krakowskiego Kazimierza notowane w szkicowniku w roku 1882.
(fragment z ekspertyzy p. Marty Romanowskiej)


Z listów Autora do Tadeusza Stryjeńskiego, sierpień 1890 r.:

[…] w Dreźnie bardzo obszernie, część miasta nad Elbą bardzo piękna — przypomina Paryż rozmiarami i rozłożeniem. [...] Zwinger ze swojemu budynkami przypomina wspaniałe teatralne dekoracje. […] Wczoraj byłem na Hamlecie, granym wcale dobrze. Opera (gmach) wspaniała wewnątrz, kurtyna niezła.

Wcale się nie można w mieście nudzić, tyle pięknych główek dziecięcych nad brzegiem rzeki, można z przyjemnością rysować.

Galeria przewspaniała ze swojemi obrazami […] Rubensy tutaj mi się więcej podobają niż gdzie indziej (Munchen, Paryż) bo są jakieś chudsze i smuklejsze […] A sam gmach muzeum pyszny — przypomina się Louvre, a te kilka rzeźb na głównym pawilonie gdzie mieści się halla wejściowa są bardzo piękne, tyle w twarzach wyrazu. Perseusz z głową gorgony — Apollo z hydrą, głowa Judyty i cała jej postawa.





WARUNKI SPRZEDAŻY:
- Zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

PODATKI I OPŁATY:
- Opłata organizacyjna: do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Wynosi ona 18%.
- Droit de suite: do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP.

DOGRYWKA:
Zgłoszenie oferty na 5 minut przed końcem aukcji uruchamia system dogrywki - licznik czasu widoczny w kolorze czerwonym.
W czasie dogrywki obiekt zostanie sprzedany dopiero wówczas, kiedy od ostatniego zgłoszenia upłynie 5 minut i w tym czasie nie zostaną odnotowane inne wyższe oferty.
Każda nowa oferta uruchamia system odliczania 5 minut i oczekiwania na wyższe oferty.

LICYTACJA
Każdy uczestnik aukcji zobowiązany jest zalicytować minimalną kwotą wskazaną przez system aukcyjny.
Istnieje także możliwość podania kwoty wyższej niż minimalne postąpienie. Licytujący może zdecydować:
- czy chce zalicytować wyższą ceną i od razu ma zostać wyświetlona wyższa oferta w licytacji
- czy podana cena stanowi maksymalny limit ceny, ukryty dla innych uczestników, a system będzie automatycznie licytował do wskazanego limitu.

1
Stanisław WYSPIAŃSKI (1869 Kraków - 1907 Kraków)

"Widok Starego Miasta w Dreźnie", 1890 r.

pastel, tektura
30,5 x 47 cm
sygnowany monogramem i datowany w prawym, dolnym rogu: "Dr[e]zn[o] | SW 1890”.

do pracy dołączona są ekspertyzy p. Marty Romanowskiej oraz p. Elżbiety Charazińskiej

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Koloryt, doskonale uchwycona perspektywa i dyskretna dynamika pierwszego planu świadczą o rysowaniu z natury ale zadymiona partia za mostem pozostaje tajemnicą. W okresie kiedy powstała ta praca, 21 letni artysta miał jut dojrzały i doskonale opanowany warsztat. Jedną z jego niezmiennych cech było rysowanie z modela. Tutaj modelem był fragment miasta, w którym artysta zatrzymał się na tydzień. […] Omawiana praca sytuuje się wśród studiów z podróży w 1890 r i jest najdojrzalszym opracowaniem pejzażu w tym roku, pełnym doskonałych prac rysunkowych. […] Do rozległych widoków wody wrócił artysta w Paryżu. Rysowany węglem, znakomity widok Pont-Neuf, zbliżony jest kompozycyjnie do wcześniejszego „Mostu znad Łaby". Można zaryzykować twierdzenie że nasz widok z Drezna przygotował artystę do tej paryskiej pracy. Liczne już pastele z 1893 roku powtarzają tę samą oryginalną tonację bardzo jasnej, wiosennej zieleni rzadko stosowaną w późniejszym czasie. Analogiczny jest też sposób kładzenia pastelu drobnymi kreskowaniami z zastosowaniem przecierań. Pojawił się też w Paryskim okresie temat wody w rozległym melancholijnym pejzażu. Artysta posiadł umiejętność doskonałego notowania bryły architektonicznej zarówno w szczegółowym rysunku jak i w pobieżnym szkicu. Nie dziwi więc zapis brył zabytkowych budowli widzianych zza mostu Augusta. Zapis mrówczego tłumu na rzecznej pierzei przypomina szkice artysty z krakowskiego Kazimierza notowane w szkicowniku w roku 1882.
(fragment z ekspertyzy p. Marty Romanowskiej)


Z listów Autora do Tadeusza Stryjeńskiego, sierpień 1890 r.:

[…] w Dreźnie bardzo obszernie, część miasta nad Elbą bardzo piękna — przypomina Paryż rozmiarami i rozłożeniem. [...] Zwinger ze swojemu budynkami przypomina wspaniałe teatralne dekoracje. […] Wczoraj byłem na Hamlecie, granym wcale dobrze. Opera (gmach) wspaniała wewnątrz, kurtyna niezła.

Wcale się nie można w mieście nudzić, tyle pięknych główek dziecięcych nad brzegiem rzeki, można z przyjemnością rysować.

Galeria przewspaniała ze swojemi obrazami […] Rubensy tutaj mi się więcej podobają niż gdzie indziej (Munchen, Paryż) bo są jakieś chudsze i smuklejsze […] A sam gmach muzeum pyszny — przypomina się Louvre, a te kilka rzeźb na głównym pawilonie gdzie mieści się halla wejściowa są bardzo piękne, tyle w twarzach wyrazu. Perseusz z głową gorgony — Apollo z hydrą, głowa Judyty i cała jej postawa.





WARUNKI SPRZEDAŻY:
- Zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

PODATKI I OPŁATY:
- Opłata organizacyjna: do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Wynosi ona 18%.
- Droit de suite: do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP.

DOGRYWKA:
Zgłoszenie oferty na 5 minut przed końcem aukcji uruchamia system dogrywki - licznik czasu widoczny w kolorze czerwonym.
W czasie dogrywki obiekt zostanie sprzedany dopiero wówczas, kiedy od ostatniego zgłoszenia upłynie 5 minut i w tym czasie nie zostaną odnotowane inne wyższe oferty.
Każda nowa oferta uruchamia system odliczania 5 minut i oczekiwania na wyższe oferty.

LICYTACJA
Każdy uczestnik aukcji zobowiązany jest zalicytować minimalną kwotą wskazaną przez system aukcyjny.
Istnieje także możliwość podania kwoty wyższej niż minimalne postąpienie. Licytujący może zdecydować:
- czy chce zalicytować wyższą ceną i od razu ma zostać wyświetlona wyższa oferta w licytacji
- czy podana cena stanowi maksymalny limit ceny, ukryty dla innych uczestników, a system będzie automatycznie licytował do wskazanego limitu.