Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków

Obrazy artysty z okresu paryskiego zajmują szczególne miejsce w jego malarskim dorobku. Kilkuletni (z przerwami) pobyt we Fran­cji młodego Karpińskiego, studia w Académie Willi i Académie Cola­rossi oraz bezpośredni kontakt z najnowszymi artystycznymi nurtami przełomu wieków (nabizm, impresjonizm) sprawiły, że dzieła mala­rza emanują nie tylko wyjątkowym urokiem, ale i znakomitą techni­ką wykonania. Dobrym tego przykładem jest unikatowa kompozy­cja z 1912 roku. Subtelne, miękko kładzione plamy koloru, łagodnie zarysowane kontury, stonowana gama kolorystyczna tworzą szale­nie urokliwą całość. Dzięki efektowi zamglonej scenerii artysta spo­tęgował melancholijny nastrój dzieła. Widoki paryskich ulic, mostów stały się jednymi z ulubionych motywów w tamtym czasie. W latach 1910–1911 powstały m. in. Ulica paryska, Paryskie podwórko czy Most w Paryżu.

01
Alfons KARPIŃSKI (1875 - 1961)

Widok przez Pont de la Concorde na Chambre des Députés w Paryżu, 1912

olej, tektura; 45,5 x 54,5 cm;
sygn. i dat. p. d.: a. karpiński _ Paryż 1912.
sygn., dat. i opisany na odwrocie: Chambre des députés w Paryżu / a. karpiński 1912

Zobacz katalog

Polski Dom Aukcyjny

XLV Aukcja: Sztuka Dawna

06.06.2024

19:30

Sprzedane warunkowo 120 000 zł (150 000 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 140 000 - 160 000 zł
Opłaty dodatkowe: droit de suite

Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków

Obrazy artysty z okresu paryskiego zajmują szczególne miejsce w jego malarskim dorobku. Kilkuletni (z przerwami) pobyt we Fran­cji młodego Karpińskiego, studia w Académie Willi i Académie Cola­rossi oraz bezpośredni kontakt z najnowszymi artystycznymi nurtami przełomu wieków (nabizm, impresjonizm) sprawiły, że dzieła mala­rza emanują nie tylko wyjątkowym urokiem, ale i znakomitą techni­ką wykonania. Dobrym tego przykładem jest unikatowa kompozy­cja z 1912 roku. Subtelne, miękko kładzione plamy koloru, łagodnie zarysowane kontury, stonowana gama kolorystyczna tworzą szale­nie urokliwą całość. Dzięki efektowi zamglonej scenerii artysta spo­tęgował melancholijny nastrój dzieła. Widoki paryskich ulic, mostów stały się jednymi z ulubionych motywów w tamtym czasie. W latach 1910–1911 powstały m. in. Ulica paryska, Paryskie podwórko czy Most w Paryżu.