Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków

Obrazy artysty z okresu paryskiego zajmują szczególne miejsce w jego malarskim dorobku. Kilkuletni (z przerwami) pobyt we Francji młodego Karpińskiego, studia w Académie Willi i Académie Colarossi oraz bezpośredni kontakt z najnowszymi artystycznymi nurtami przełomu wieków (nabizm, impresjonizm) sprawiły, że dzieła malarza emanują nie tylko wyjątkowym urokiem, ale i znakomitą techniką wykonania. Dobrym tego przykładem jest unikatowa kompozycja z 1912 roku. Subtelne, miękko kładzione plamy koloru, łagodnie zarysowane kontury, stonowana gama kolorystyczna tworzą szalenie urokliwą całość. Dzięki efektowi zamglonej scenerii artysta spotęgował melancholijny nastrój dzieła. Widoki paryskich ulic, mostów stały się jednymi z ulubionych motywów w tamtym czasie. W latach 1910–1911 powstały m. in. „Ulica paryska”, „Paryskie podwórko” czy „Most w Paryżu”.

12
Alfons KARPIŃSKI (1875 - 1961)

Widok przez Pont de la Concorde na Chambre des Députés w Paryżu, 1912

olej, tektura; 45,5 x 54,5 cm;
sygn. i dat. p. d.: "a. karpiński _ Paryż 1912.";
sygn., dat. i opisany na odwrocie: "Chambre des députés w Paryżu / a. karpiński 1912"

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków

Obrazy artysty z okresu paryskiego zajmują szczególne miejsce w jego malarskim dorobku. Kilkuletni (z przerwami) pobyt we Francji młodego Karpińskiego, studia w Académie Willi i Académie Colarossi oraz bezpośredni kontakt z najnowszymi artystycznymi nurtami przełomu wieków (nabizm, impresjonizm) sprawiły, że dzieła malarza emanują nie tylko wyjątkowym urokiem, ale i znakomitą techniką wykonania. Dobrym tego przykładem jest unikatowa kompozycja z 1912 roku. Subtelne, miękko kładzione plamy koloru, łagodnie zarysowane kontury, stonowana gama kolorystyczna tworzą szalenie urokliwą całość. Dzięki efektowi zamglonej scenerii artysta spotęgował melancholijny nastrój dzieła. Widoki paryskich ulic, mostów stały się jednymi z ulubionych motywów w tamtym czasie. W latach 1910–1911 powstały m. in. „Ulica paryska”, „Paryskie podwórko” czy „Most w Paryżu”.